Airbus Helicopters rozpoczął loty testowe śmigłowca H160M Guépard – zaawansowanej, militarnej wersji H160. Maszyna ta ma zastąpić aż pięć typów śmigłowców we wszystkich rodzajach francuskich sił zbrojnych i rozpocząć nowy etap w programie Joint Light Helicopter.
Nowy etap programu Joint Light Helicopter
H160M Guépard to nowoczesny, wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy opracowany przez Airbus Helicopters na potrzeby francuskich sił zbrojnych. Oficjalny pierwszy lot odbył się w zakładach producenta we Francji i stanowi istotny kamień milowy w realizacji programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger – Joint Light Helicopter). W testach wzięła udział załoga złożona z pilota doświadczalnego Samuela Chartiera oraz inżynierów: Nicolasa Certain, Laurenta Maruejolsa i Albana Corprona.
Francja planuje zakup 169 egzemplarzy H160M, które mają zastąpić pięć różnych typów śmigłowców obecnie używanych lub niedawno wycofanych ze służby w siłach lądowych, marynarce oraz lotnictwie i kosmicznych siłach powietrznych.
H160M – konstrukcja oparta na sprawdzonym cywilnym modelu
Nowy śmigłowiec wojskowy bazuje na platformie cywilnej H160, eksploatowanej już od ponad trzech lat. Wersja militarna została nazwana "Guépard" (Gepard) i wprowadza szereg zaawansowanych technologii, dzięki którym staje się jedną z najbardziej nowoczesnych maszyn w swojej klasie.
W ramach programu powstaną trzy prototypy. Pierwszy z nich posłuży do testów osiągów i prób uzbrojenia zaplanowanych na 2026 rok. Drugi prototyp, obecnie montowany, będzie wykorzystywany m.in. do badań w warunkach ekstremalnych – zarówno zimowych, jak i gorących.
Innowacje technologiczne i wszechstronność bojowa
H160M wyróżnia się skalowalnością oraz zaawansowanym wyposażeniem, które odpowiada na współczesne i przyszłe wymagania pola walki. Śmigłowiec jest: wyposażony w nowoczesne awioniki Thales FlytX oraz system misji stworzony przez Airbus, kompatybilny z operacjami powietrznymi, morskimi i lądowymi, zdolny do współpracy z dronami – jako pierwszy w ofercie Airbus Helicopters, uzbrojony w system HForce, który pozwala na integrację różnorodnego uzbrojenia, w tym karabinów maszynowych 12,7 mm, rakiet kierowanych oraz broni kal. 7,62 mm, wyposażony w systemy samoobrony oparte na pełnym zakresie elektromagnetycznym i optycznym oraz wspierany przez sensory nowej generacji: Euroflir 410 od Safran oraz radar AirMaster C od Thales.
Maszyna waży około 6 ton i napędzana jest silnikami Safran Arrano. Zastosowano w niej aż 68 patentów poprawiających wydajność, bezpieczeństwo, wpływ na środowisko, a także zmniejszających koszty eksploatacji i serwisowania.
Długofalowe wsparcie i harmonogram dostaw
Airbus planuje rozpocząć dostawy śmigłowców H160M do francuskich sił zbrojnych pod koniec 2028 roku. Producent zapewni również kompleksowe wsparcie techniczne i serwisowe przez co najmniej pierwsze 10 lat eksploatacji.
Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters, podkreślił znaczenie rozpoczęcia prób w locie: - „Rozpoczęcie kampanii testowej to kluczowy moment w rozwoju H160M. Nasze cywilne H160 udowodniły swoją niezawodność podczas dwóch lat operacji ratowniczych na morzu. Teraz wersja wojskowa będzie stanowić podstawę przyszłych misji bojowych: niezawodna, elastyczna, nowocześnie uzbrojona i przygotowana na każdy scenariusz.”
Przyszłość H160M Guépard
H160M Guépard to projekt łączący sprawdzoną konstrukcję z przełomowymi technologiami wojskowymi. Ma szansę stać się podstawowym śmigłowcem francuskich sił zbrojnych na dekady, oferując wysoką dostępność, niski koszt eksploatacji i gotowość do działania w najbardziej wymagających warunkach.
Źródło informacji: Airbus Helicopters / redag. Aviation24.pl






