fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Foto: Grzegorz Tuszyński -
Foto: Grzegorz Tuszyński -

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze ogłosiło przetarg na przebudowę pasa startowego lotniska na Sadkowie. Trwają też procedury przetargowe dotyczące budowy płyty postojowej, dróg kołowania, terminala oraz budynków administracyjnych portu cywilnego.

- Sam fakt, że już w kilka tygodniu po przejęciu spółki Port Lotniczy Radom ogłosiliśmy pierwsze przetargi świadczy o tym, że naprawdę zależy nam na czasie - mówi Piotr Rudzki, rzecznik Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze.

Ogłoszony właśnie przetarg dotyczy opracowania projektu budowlanego i wykonawczego oraz realizacji przebudowy i wydłużenia drogi startowej wraz z oświetleniem nawigacyjnym kategorii I. W zakresie robót jest także budowa świateł podejścia na obu kierunkach drogi startowej oraz stworzenia systemu ILS kategorii I na lotnisku Radom-Sadków.

Wykonawca ma zaprojektować i przebudować pas w ciągu roku. Aby samoloty mogły bezpiecznie lądować w trudnych warunkach atmosferycznych, niezbędny jest system ILS, składający się z dwóch anten przekazujących samolotom dokładną drogę do miejsca, w którym podwozie powinno się zetknąć z pasem startowym. Dodatkowo ten sam pas powinien być wyposażony w odpowiednie światła oraz lampy. Dzięki systemowi możliwe jest zmniejszenie ilości odwołanych operacji lotniczych przy złych warunkach atmosferycznych. ILS najniższej, pierwszej kategorii umożliwia lądowanie, gdy podstawa chmur jest nie niższa niż 60 metrów, a widzialność wzdłuż pasa wynosi co najmniej 550 metrów. Systemy ILS pierwszej kategorii mają lotniska Kraków-Balice, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz-Szwederowo, Łódź-Lublinek, Zielona Góra-Babimost i Olsztyn-Mazury. Inne duże polskie lotniska mają wyższą kategorię umożliwiającą lądowanie i start przy gorszych warunkach. - Ale w przypadku Radomia wymagamy przygotowania takiej infrastruktury, która ewentualnie pozwoli zamontować ILS wyższej, nawet trzeciej kategorii - mówi Piotr Rudzki. Obecnie ILS trzeciej kategorii ma w Polsce jedynie lotnisko Chopina w Warszawie.

Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze już wcześniej ogłosiło trzy przetargi dotyczące inwestycji w Radomiu. Otwarcie ofert w jednym z tych przetargów miało nastąpić w środę po południu. Na razie wiadomo jedynie, że są chętne firmy podjąć się zadania realizacji inwestycji w Radomiu. Na oferty w przetargach Państwowe Porty Lotnicze czekają do początku listopada. Dokumentacja projektowa ma być gotowa wiosną przyszłego roku. To oznacza, że na roboty w terenie właściciel zostawia około roku. Zgodnie z zapowiedziami radomskie lotnisko ma wystartować wiosną 2020 roku. Pierwszy z przetargów dotyczy terminala. Nowy terminal pasażerski na Sadkowie ma mieć powierzchnię około 300 tysięcy metrów kwadratowych. Ma w nim być 30 stanowisk check-in, ale też dziewięć poczekalni dla odlatujących i trzy karuzele bagażowe. Drugi z przetargów dotyczy budowy dróg kołowania oraz płyt postojowych dla samolotów. Ma być jedenaście stanowisk postojowych, w tym dziewięć dla mniejszych samolotów pasażerskich kodu C, takich jak na przykład Boeing 737 oraz dwa dla samolotów kodu E, czyli nawet dla dużych Dreamlinerów. Zwycięzca ma też zaprojektować między innymi także zadaszony dworzec autobusowy o powierzchni 7,5 tysiąca metrów kwadratowych oraz parkingi. Kolejny przetarg dotyczy budowy budynków administracyjnych, obsługi naziemnej a także dla Straży Granicznej i służby celnej.

Źródło informacji: Echodnia.eu