National Aeronautics and Space Administration (NASA) złożyła zamówienie na trzy śmigłowce H135, co oznacza nawiązanie pierwszego w historii partnerstwa między amerykańskiej agencji kosmicznej a Airbus Helicopters. Zamówienie zostało upublicznione dziś na stoisku Airbusa na targach Heli Expo w Anaheim w Kalifornii.
H135 będą operowały z Centrum Kosmicznego im. Kennedy™ego na Florydzie podczas różnych misji, w tym startów rakiet, ochrony bazy, ratownictwa medycznego i transportu pasażerów. Dwie maszyny mają być dostarczone późnym latem br., a trzecia na początku 2021 r.
NASA wybrała H135, gdyż Airbus spełnił wszystkie wymagania odnoszące się do zadań, jakie śmigłowce wykonują dla agencji, w tym przewozu specjalistów i służb porządkowych, gaszenia pożarów, szkolenia strzeleckiego i lotów nad dużymi akwenami, powiedział Dave Ramsey, szef operacji lotniczych NASA w Kennedy Space Centre. Konstrukcja płatowca H135 została zmodernizowana. Ta maszyna sprawdzi się w specyficznym środowisku Florydy, służąc do ochrony zasobów NASA i personelu przez wiele lat.
W ramach wymiany floty statków powietrznych NASA nabędzie maszyny za pośrednictwem Davenport Aviation, certyfikowanej małej firmy prowadzonej przez kobiety i spółki HUBZone specjalizującej się w dostarczaniu sprzętu lotniczego agencjom federalnym, stanowym i lokalnym. Nowe śmigłowce pomogą NASA oraz ludziom zajmującym się eksploracją kosmosu, pracami naukowymi i badaniami w dziedzinie aeronautyki, powiedział Romain Trapp, prezes Airbus Helicopters Inc. i szef regionu Ameryki Północnej. Liczymy na doskonałą współpracę z NASA w celu zapewnienia agencji najlepszych produktów i usług, służących wypełnieniu jej ważnej misji.
H135 jest liderem rynku wśród lekkich śmigłowców wielosilnikowych. Nabywcy cenią go za wytrzymałość, niezawodność i wszechstronność. Jego atutem jest zaprojektowany przez pilotów specjalnie z myślą o śmigłowcach i opracowany w Airbusie pakiet awioniki Helionix. Zaawansowany kokpit H135 poprawia orientację sytuacyjną załogi, a wysoko ustawiony wirnik nośny oraz wirnik ogonowy z osłoną Fenestron zwiększają bezpieczeństwo operacji lotniczych. H135 latają w ponad 60 krajach i spędziły już w powietrzu ponad 5 mln godzin.
Również Airbus Helicopters dostarczy 16 nowych śmigłowców H125 amerykańskiemu Urzędowi Celnemu i Ochrony Granic. Zakup 16 nowych śmigłowców Airbus H125 poprawi zdolności patrolowe i rozpoznawcze zarządu operacji lotniczych i morskich (AMO) amerykańskiego Urzędu Celnego i Ochrony Granic (CPB). Wiropłaty pozwolą AMO sprawniej wypełniać statutowe misje polegające na ochronie granic państwowych, pomaganiu w walce z przemytem narkotyków oraz zadaniach poszukiwawczych i ratowniczych. W ciągu ostatnich 30 lat Airbus dostarczył CBP ponad 100 śmigłowców z rodziny H125, jak i H120.
Dostawy nowych H125 do służby celno-granicznej ruszą jeszcze w tym roku. Maszyny będą wyposażone w systemy detekcji w podczerwieni, kamery termowizyjne, gogle noktowizyjne, wyciągarkę i głośniki. Airbus buduje H125 w zakładzie w Columbus w stanie Mississippi, gdzie aż 40 procent załogi stanowią weterani służby w amerykańskich siłach zbrojnych. W fabryce tej powstają również śmigłowce UH-72A Lakota dla Wojsk Lądowych USA.
Nasi pracownicy z dumą wytwarzają śmigłowce w USA, bo wiedzą, że odgrywają one kluczową rolę w ochronie kraju, powiedział Romain Trapp, prezes Airbus Helicopters, Inc. i szef regionu Ameryki Północnej. Dla wielu służb porządkowych i organizacji publicznych H125 stał się niezbędnym narzędziem wsparcia operacji w terenie.
H125 jest najpopularniejszym śmigłowcem służb porządkowych w Stanach Zjednoczonych; niemal co druga maszyna tego rodzaju dostarczona takim służbom w Ameryce Północnej w minionej dekadzie to właśnie H125. Znany z mocnego napędu, wszechstronności i doskonałych osiągów na dużym pułapie i wysokich temperaturach, H125 posiada zdublowaną hydraulikę, dwukanałowy układ sterowania silnikiem (FADEC), odporny na zderzenia układ paliwowy i zaawansowane panele cyfrowe (LCD) w kokpicie załogi.
Pojawiła się również informacja, że Airbus Helicopters i Shell Aircraft współdziałają ściśle na rzecz wdrożenia H160 do eksploatacji w transporcie morskim.
Jesteśmy zainteresowani szybkim pozyskaniem śmigłowców H160. Ścisła współpraca z Airbusem w minionym roku pozwoliła nam zrozumieć filozofię projektowania i produkcji H160, dzięki czemu oceniamy, że ten innowacyjny śmigłowiec oferuje istotną poprawę w zakresie bezpieczeństwa i zdolności operacyjnych. Aby jak najszybciej skorzystać z jego atutów, będziemy współpracować z Airbusem podczas końcowych etapów certyfikacji, dążąc do przyspieszonego wdrożenia H160 do usług offshore, powiedział Tony Cramp, wiceprezes Aircraft, Shell.
Jesteśmy zaszczyceni tym, że Shell Aircraft chce jako pierwszy klient użytkować H160 w transporcie morskim, powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. H160 łączy w sobie najnowsze innowacje technologiczne Airbus Helicopters, dotyczące bezpieczeństwa, z zaawansowaną awioniką Helionix oraz automatyzacją nowych funkcji. Jego kompaktowe rozmiary będą zaletą przy operowaniu z platform wiertniczych, dodał.
H160 został zaprojektowany nie tylko z myślą o pasażerach i pilotach. Użytkownicy śmigłowca docenią jego atrakcyjność, osiągniętą dzięki zmniejszeniu zużyciu paliwa i uproszczonemu systemowi obsług. Dostępność do poszczególnych agregatów H160 została ułatwiona dzięki zoptymalizowaniu konstrukcji śmigłowca pod tym względem. Plan obsług został dokładnie zweryfikowany podczas kampanii Operator Zero (przygotowującej program prac serwisowych jeszcze na etapie prototypów) i będzie przekazywany wraz z intuicyjną dokumentacją obsługową, pokazującą niezbędne czynności w trzech wymiarach przestrzennych (3D). H160 ma wejść do służby w 2020 roku.
Źródło informacji: Airbus Helicopters