fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Dołącz do nas
Fragment dokumentacji zdjęciowej raportu PKBWL: Cessna 208B, SP-WAW gdzie: prawy kadr pokazuje samolot w momencie kontaktu lewego skrzydła z nawierzchnią lądowiska, wysunięte symetrycznie klapy skrzydeł  pomarańczowe strzałki, ster wysokości wychylony do góry  zielona strzałka - PKBWL
Fragment dokumentacji zdjęciowej raportu PKBWL: Cessna 208B, SP-WAW gdzie: prawy kadr pokazuje samolot w momencie kontaktu lewego skrzydła z nawierzchnią lądowiska, wysunięte symetrycznie klapy skrzydeł pomarańczowe strzałki, ster wysokości wychylony do góry zielona strzałka - PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny dotyczący wypadku samolotu Cessna 208B (SP-WAW), do którego doszło 17 lipca 2023 r. na lądowisku Chrcynno. W wyniku zdarzenia łącznie śmierć poniosło 6 osób, a 7 odniosło poważne obrażenia. Samolot uległ zniszczeniu.

W raporcie możemy przeczytać:

W dniu 17 lipca 2023, na lądowisku Chrcynno (EPNC1), realizowane było szkolenie praktyczne Class Raiting2 Cessna SET3. Szkolenie realizowane było na samolocie Cessna Grand Caravan 208B o znakach rozpoznawczych
SP-WAW. W szkoleniu brało udział trzech pilotów: pilot instruktor i dwóch pilotów szkolonych4.

Loty rozpoczęły się o godz. 14:05. Piloci wykonywali loty w strefie i loty po kręgu nad lądowiskiem. Większość operacji startów i lądowań wykonywanych było z prawym kręgiem (północnym) do RWY 28. Podczas lotów po kręgu ćwiczony był m.in. manewr TAG (ang. touch-and-go), polegający na przyziemieniu i natychmiastowym starcie.

O godz. 19:25 samolot wystartował do ostatniej serii kręgów, po których loty miały się zakończyć. Na pokładzie samolotu znajdowali się w tym czasie: pilot instruktor i obaj szkoleni piloci. Po wykonaniu kręgu pilot szkolony skonfigurował samolot do lądowania, a następnie wykonał przyziemienie i natychmiastowy start. Po oderwaniu się samolotu od powierzchni RWY 28, na wysokości około 10 m AGL sterowanie samolotem przejął pilot instruktor.

Po przejęciu sterowania, zwiększając zakres pracy silnika, pilot instruktor wykonał zakręt w lewo, pogłębiając płynnie przechylenie. Przy przechyleniu około 60 stopni samolot zaczął ześlizgiwać się na lewe skrzydło, tracąc wysokość. Przy przechyleniu 70 stopni doszło do kontaktu lewego skrzydła z nawierzchnią trawiastą lądowiska.

Chwilę później, tj. o godz. 19:40, samolot zderzył się z samochodem terenowym, a następnie z blaszanym budynkiem, w których przebywali ludzie.

W wyniku zderzenia pilot instruktor poniósł śmierć na miejscu. Obaj szkoleni piloci odnieśli lekkie obrażenia ciała i opuścili samolot o własnych siłach. Cztery osoby przebywające w budynku i w jego bezpośrednim sąsiedztwie poniosły śmierć na miejscu. Osiem innych osób (w tym jedno dziecko) odniosło obrażenia ciała. Jedna osoba w wyniku odniesionych obrażeń zmarła w szpitalu dwa dni po wypadku. W wyniku zdarzenia śmierć poniósł także pies, znajdujący się w budynku. Samolot i budynek zostały zniszczone.

Całość raportu jest dostępna pod linkiem: RAPORT WSTĘPNY PKBWL

Źródło informacji: PKBWL