fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Na gdańskim lotnisku powstaje hangar dla samolotów General Aviation. - Foto: Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy
Na gdańskim lotnisku powstaje hangar dla samolotów General Aviation. - Foto: Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy
Dobiegają końca prace przy budowie hangaru do parkowania małych samolotów turystycznych i biznesowych wraz z płytą postojową i drogą kołowania. 

To wspólne przedsięwzięcie Portu Lotniczego Gdańsk i spółki General Aviation Airbase. Celem współpracy jest optymalizacja systemu parkowania na lotnisku, zwiększenie komfortu obsługi ruchu samolotów GA i rozszerzenie oferty Portu Lotniczego. 

Firma General Aviation Airbase buduje hangar o wymiarach 40x100 metrów. To będzie powierzchnia przeznaczona do parkowania samolotów wraz z zapleczem technicznym i socjalnym. Hangar będzie miał dwie bramy wjazdowe dla mniejszych jednostek kodu A o rozpiętości skrzydeł do 15 metrów np. Cesna 172, ale także dla większych kodu B o rozpiętości skrzydeł do 24 metrów takich jak np. Embraer Legacy. Wewnątrz będzie mogło parkować jednocześnie do kilkunastu samolotów lub nawet powyżej 20 w zależności od ich wielkości. 

W ramach umowy o współpracy Port Lotniczy Gdańsk buduje płytę postojową przed hangarem, drogę kołowania oraz techniczną dla samolotów korzystających z hangaru. Musi ona być odpowiednio odwodniona i podłączona do lotniskowej sieci kanalizacyjnej. Musi zostać zrealizowana w standardzie wymagań dla infrastruktury użytkowanej w warunkach ILS kat. III B wraz z odpowiednią instalację elektryczną i oświetleniem nawigacyjnym.  Budowa płyty i drogi kołowania oraz hangaru potrwa jeszcze kilka miesięcy. 

Mamy nadzieję, że do końca tego roku uda się oddać obiekt wraz z otoczeniem do użytku operacyjnego. Czekają na to właściciele małych jednostek. Uważamy, że po pandemii Covid takie samoloty mogą być uzupełnieniem oferty dla podróży biznesowych i turystycznych. Liczymy na rozwój ruchu General Aviation na naszym lotnisku powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. 

Dzięki poprawie infrastruktury dla małych jednostek, będzie rosło zainteresowanie firm i właścicieli takich samolotów stacjonowaniem w Gdańsku. Parkowanie w hangarze znacznie poprawi komfort eksploatacji samolotów. Dla przykładu, jednorazowe odladzanie zimą maszyny przed odlotem może kosztować tyle co hangarowanie jej przez cały miesiąc mówi Marcin Szulecki członek zarządu General Aviation Airbase.

Źródło informacji: Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy