Jak informuje Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa, hangar nr 5 był jednym z kilku tego typu obiektów wzniesionych przez wojsko polskie w latach międzywojennych na terenie nieistniejącego już dziś portu lotniczego Rakowice-Czyżyny. Podobnie jak pozostałe hangary tego lotniska hangar nr 5 uległ zniszczeniu w trakcie II wojny światowej. Ocalała jedynie ściana zachodnia, wzniesiona w konstrukcji stalowej otulonej betonem. Wolne przestrzenie między słupami wypełniały niegdyś przeszklenia i cienkie ścianki z pustaków i cegieł – w przypadku trafienia bombą taka konstrukcja miała dawać swobodne ujście fali uderzeniowej.
czwartek, 17 grudzień 2020 18:05
Samotna ściana dawnego hangaru nr 5 lotniska Rakowice-Czyżyny uratowana.
Napisane przez RedakcjaSto lat to w dziejach cywilizacji ledwie chwila, dla polskiego lotnictwa jednak to prawie cała jego historia. Samotna ściana dawnego hangaru nr 5 lotniska Rakowice-Czyżyny to jedna z najstarszych pamiątek architektury lotniczej w Polsce. Tę malowniczą ruinę, kojarzącą się wielu z dziełami starożytnej architektury, właśnie udało się zabezpieczyć z pomocą Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa.
Jeszcze w połowie 2020 roku wpisana do rejestru zabytków ściana była w bardzo złym stanie. Całość odchylała się od pionu, elementy stalowe atakowała korozja, a zamarzająca w szczelinach woda rozsadzała beton. Rozpoczęte w sierpniu i zakończone w listopadzie prace były pionierską w Krakowie próbą ratowania zagrożonej konstrukcji stalowo-betonowej przy użyciu metod ściśle konserwatorskich. Powierzchnie betonu i stali zostały oczyszczone i zabezpieczone przed korozją, konserwatorzy ustabilizowali i spoili odpadające fragmenty betonu i lekkiego wypełnienia. Zgodnie z wytycznymi służb konserwatorskich starano się zachować jak najwięcej oryginalnej substancji.
Zabytek jest obecnie zabezpieczony w formie tzw. trwałej ruiny. Gospodarz terenu, Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, planuje wznieść tuż obok nowy hangar nawiązujący do formy i gabarytu budynku przedwojennego. Będzie to pod względem konstrukcyjnym samodzielna budowla, z którą przedwojenna ściana zostanie związana w górnych partiach celem dodatkowego ustabilizowania. Do czasu zakończenia nowej inwestycji dawna ściana hangaru nr 5 będzie zabezpieczona przed wywróceniem się ukośnymi zastrzałami zamocowanymi na poziomie gruntu do ławy fundamentowej.
Źrodło informacji: Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa
Dział:
Historia lotnictwa
Etykiety
Skomentuj
Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji administratora. Zasady publikacji komentarzy pod publikacjami znajdziesz pod linkiem: https://aviation24.pl/polityka-prywatnosci
Kalendarium Wikipedii
Dzisiaj jest: 5 Marca 2021 | Wydarzyło się: 1953 – Ppor. Franciszek Jarecki uprowadził myśliwski samolot z napędem odrzutowym MiG-15bis i wylądował nim na duńskiej wyspie Bornholm. 1936 - Dokonano oblotu brytyjskiego myśliwca Supermarine Spitfire. 1958 - Dokonano oblotu radzieckiego bombowca Jak-28. 1970 - Premiera amerykańskiego filmu katastroficznego Port lotniczy w reżyserii Henry’ego Hathawaya i George’a Seatona. 1973 – 68 spośród 182 osób na pokładzie zginęło w katastrofie hiszpańskiego samolotu DC-9 pod francuskim Nantes. 1993 – 83 osoby zginęły w katastrofie samolotu Fokker 100 linii Palair Macedonian w Skopje. 2011 – Pod Woroneżem w katastrofie samolotu pasażerskiego An-148 podczas lotu szkoleniowego zginęło 6 pilotów (4 rosyjskich i 2 birmańskich). 1925 – Zmarł Clément Ader, francuski pionier lotnictwa (ur. 1841).