Przekazany A321LR napędzają silniki CFM Leap-1A, które podczas lotu dostawczego z zakładu Airbusa w Hamburgu do bazy w Kopenhadze były zasilane lotniczą naftą z 10-procentowym dodatkiem paliwa SAF (sustainable aviation fuel) pochodzącego ze zrównoważonych źródeł. Inicjatywa ta wpisuje się w zobowiązanie SAS do zmniejszenia śladu węglowego oraz cel Airbusa polegający na przyczynieniu się do dekarbonizacji branży lotniczej. Airbus jest pierwszym producentem samolotów, oferującym klientom możliwość otrzymania nowych odrzutowców zatankowanych takim paliwem. Loty dostawcze z użyciem SAF są wykonywane od 2016 roku.
Linie SAS otrzymały A321LR w nowoczesnym i bardzo wygodnym układzie trzech klas z 157 miejscami (22 miejsca w klasie „SAS Business”, 12 w klasie „SAS Plus” i 123 w klasie „SAS Go”). Przewoźnik planuje obsługiwać tymi samolotami trasy z krajów nordyckich do Ameryki Północnej. A321LR, członek rodziny A320neo, zapewnia 30-procentową oszczędność paliwa i prawie 50-procentową redukcję hałasu w porównaniu z konkurencyjnymi samolotami poprzedniej generacji. Z zasięgiem do 4000 nm (7400 km) pozwala uruchamiać dalekie połączenia, w tym transatlantyckie i oferuje najwyższy komfort podróży, znany dotychczas tylko pasażerom korzystającym z maszyn szerokokadłubowych.
Linie SAS eksploatują flotę Airbusów składającą się z 76 samolotów, w tym 63 z rodziny A320, 9 z rodziny A330 i cztery z nowej generacji A350 XWB. Na koniec września 2020 r. ponad 110 klientów z całego świata zamówiło w sposób wiążący 7450 samolotów wywodzących się z rodziny A320neo.
Paliwo do samolotu SAS A321LR przebazowanego z Hamburga zostało dostarczone przez Air bp i wyprodukowane przez Neste ze zużytego oleju jadalnego. Paliwo to jest certyfikowane jako zgodne z wymogami zrównoważonego rozwoju dyrektywy Unii Europejskiej w sprawie odnawialnych źródeł energii. Ocena LCA przeprowadzona przez RSB (Roundtable on Sustainable Biomaterials) pozwala stwierdzić, że osiągnięto ponad 80% redukcji emisji CO2 na każdą tonę metryczną zastąpionego paliwa kopalnego (klasycznej nafty lotniczej).
Źródło informacji: Airbus