Sytuacja w Europie na dzień 31 marca br.
- Loty w sieci Network Managera: 4 203, co stanowi spadek o 86,1 proc. (25 948 mniej lotów)
Marzec 2020 vs. marzec 2019:
- Średni ruch w całym miesiącu marzec 2020 r. wyniósł 16 128 lotów dziennie, w porównaniu do 27 362 lotów w marcu 2019 r., co stanowi spadek o 41,1 proc.,
- Średnia ogólnosystemowa redukcja za marzec znajduje odzwierciedlenie w redukcjach lotów w wielu krajów europejskich. Dla największych rynków lotniczych w marcu 2020 r . spadki wyniosły: Włochy -66 proc., Francja -43 proc., Hiszpania -42 proc., Niemcy -42 proc., Wielka Brytania -37proc. i Holandia -36 proc.,
- Rynek All-Cargo wzrósł o 29 proc. w dniu 29 marca w porównaniu do analogicznego dnia w 2019 r., podczas gdy rynek linii niskokosztowych spadł o 96 proc., a “tradycyjnych” przewoźników o 90 proc.
Zgodnie z danymi w niedzielę 29 marca 2020 r. wykonano 517 lotów „All Cargo”, co stanowi wzrost o 5 proc. w porównaniu z 491 w analogicznym dniu ubiegłego roku. Tego samego dnia wykonano zaledwie 1929 operacji rozkładowych, o 23 830 (-92 proc.) mniej niż w ubiegłym roku, 947 lotów czarterowych / biznesowych, co stanowi spadek o 53 proc. w porównaniu do 2014 w 2019 r.
Sytuacja w Europie na dzień 1 kwietnia br.
- Loty w sieci Network Managera: 4 405, co stanowi -85,7 proc. (26 375 mniej lotów)
Segmentacja rynku (dane do 30 marca):
- Zgodnie z danymi, w poniedziałek 30 marca 2020 r. odbyło się 802 tzw. lotów “All Cargo”, co stanowi spadek o 7 proc. w porównaniu z 867 w analogicznym dniu ubiegłego roku. Tego samego dnia wykonano zaledwie 1 863 rozkładowych operacje, co stanowi spadek o 93 proc. w porównaniu z 25 608 lotami w zeszłym roku; i 1258 lotów czarterowych/biznesowych, co stanowi spadek o 51 proc. w porównaniu do 2549 w 2019 r.
- Zazwyczaj cały ruch cargo stanowi około 3 proc. całkowitego ruchu, podczas gdy obecnie stanowi prawie 20 proc. całkowitego ruchu.
Linie lotnicze
- Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 1 kwietnia easyJet nie prowadził swojej działalności, Ryanair zanotował -95 proc. spadku operacji (119 lotów), Lufthansa -94 proc. (223 loty), Air France-KLM -95 proc. (114 lotów), a IAG – 94 proc. (158 lotów),
- W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 1 kwietnia wyniosły: TAP -99 proc., TUI -97 proc., Norwegian Air Shuttle -92 proc., Turkish Airlines -90 proc., Finnair -91 proc., Wizz Air -91 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -90 proc., SAS -88 proc. i Aer Lingus -85 proc.
Lotniska
- Praktycznie wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz około 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn Gatwick -98 proc., Paryż Orly -98 proc., Manchester -96 proc., Barcelona -93 proc., Wiedeń -93 proc., Monachium – 93 proc., Madryt -92 proc., Stambuł -89 proc., Amsterdam -89 proc., Mediolan Malpensa -89 proc., Dublin -89 proc., Paryż CDG -87 proc. i Londyn Heathrow -86 proc.
Źródło: PAŻP