wtorek, 01 październik 2019 19:14

Zaproszenie na kolokwium eksperckie dedykowane branży drogowej i lotniczej.

Napisane przez Geobear.pl
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Zaproszenie na kolokwium eksperckie dedykowane branży drogowej i lotniczej. Źródło grafiki: geobear.pl

Geobear Poland wraz z Polskim Kongresem Drogowym, Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP zapraszają na kolokwium eksperckie dedykowane branży drogowej i lotniczej. Jego tematem przewodnim będą kwestie jakości i wytrzymałości podłoża gruntowego. Omówione zostaną najnowsze technologie wzmocnienia i poprawy parametrów wytrzymałościowych w celu wydłużenia trwałości i użyteczności technicznej nawierzchni.

Program i zapisy na stronie PDK:   http://kongresdrogowy.pl/konferencja/iniekcje-geopolimerowe-inteligentne-wzmacnianie-nawierzchni-drog-i-lotnisk

Natomiast poniżej znajdą Państwo artykuł omawiający w szerszym ujęciu zastosowanie iniekcji geopolimerowych w infrastrukturze. W treści artykułu omówienie dwóch case study z lotniska w Modlinie i w Bydgoszczy z użyciem technologii iniekcji geopolimerowych.

Szybciej, efektywniej, bez wykopów i utrudnień. Iniekcje geopolimerowe - innowacyjna metoda wzmacniania podłoża i podbudowy lotnisk i infrastruktury drogowej.

Coraz większy rozrost obszarów miejskich i aglomeracji przemysłowych wiąże się z gwałtownym rozwojem i intensywną eksploatacją sieci infrastruktury (autostrady, drogi, koleje, czy lotniska). Techniczna użyteczność konstrukcji i nawierzchni ulega znacznemu skróceniu. Naprawy gruntu i podłoża oraz posadowienia istniejących obiektów infrastrukturalnych, zawsze są “wymagającymi” projektami: zarówno po stronie inwestora, jak i wykonawcy, z uwagi na specyfikę obiektów, które nie mogą/nie powinny być wykluczone z użytkowania podczas naprawy. To wymusza na inżynierii lądowej / branży budowlanej poszukiwanie nowych, innowacyjnych rozwiązań w zakresie budownictwa i konserwacji obiektów infrastrukturalnych - tak, aby prace konstrukcyjne, czy naprawcze nie powodowały utrudnień w ruchu, ani nie wykluczały z korzystania z naprawianej infrastruktury. Należy pamiętać, że koszty niedrożnej infrastruktury jest kosztem społecznym, ponoszonym przez całe społeczeństwo.

Rozwiązaniem, któremu warto się przyjrzeć w kontekście działań zarówno proaktywnych (poprawy nośności gruntów lub przeciwdziałaniu osiadaniu) lub reaktywnych (usuwanie zapadnięć, reniwelacja obiektów) są iniekcje geopolimerowe.

Technologia ekspansywnych geopolimerów to szybka i nieinwazyjna metoda poprawy nośności podłoża, stosowana w projektach infrastrukturalnych i komercyjnych w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii od ponad 40 lat. Iniekcje geopolimerowe na tamtych rynkach od lat z powodzeniem znajdują swoje zastosowanie w zakresie poziomowania, stabilizacji i wzmacniania gruntu  podłoża oraz nawierzchni.

Proces naprawczy, polegający na szybkiej i małoinwazyjnej iniekcji w głąb gruntu, pozwala na jego zagęszczenie bez wykopów, zrywania nawierzchni czy wprowadzania ciężkiego sprzętu budowlanego. Geopolimery stosowane w inżynierii lądowej to wysoko ekspansywne żywice, szybko penetrujące grunt i osiągające swoje właściwości użytkowe w bardzo krótkim czasie. Dzięki temu  stanowią szybką i nieuciążliwą alternatywę dla tradycyjnych technologii stosowanych w celu rozwiązania problemów osiadania nawierzchni obiektów infrastruktury, czy przemysłu. Skład żywic dobierany odpowiednio do warunków i wymogów obiektu, uwzględniając wiele czynników, w oparciu o uprzednio przeprowadzony szereg badań geotechnicznych, a zatem: właściwości gruntu, rodzaj i nośność gruntu, przewidywane obciążenie, szybkość procesu wiązania oraz zakładane parametry konsolidacji.

Zastosowanie iniekcji geopolimerowych w infrastrukturze

W przypadku obiektów infrastruktury czy budynków komercyjnych, iniekcje geopolimerowe mogą być stosowane w celach:

  • poprawy nośności i wzmocnienie podbudowy – rozumiane, jako wypełnienie, zagęszczenie i konsolidacja,
  • podparcia konstrukcji – wypełnienie pustek i kawern, usunięcie wody z porów i pustych przestrzeni
  • poprawy nośności podłoża gruntowego – konsolidacja, zbrylenie gruntu (w przypadkach gruntów ziarnistych) i ujednolicenie podłoża.

Jedną z kluczowych właściwości geopolimerów jest wyjątkowa szybkość, z jaką materiał geopolimerowy uzyskuje właściwości nośne w wyniku reakcji chemicznej (polimeryzacji), która powoduje uzyskanie około 90-95% zakładanej wytrzymałości podanego materiału w czasie ok. 90  sekund.

W praktyce oznacza to, że naprawy przebiegają ekstremalnie szybko, jak np. wzmocnienie drogi kołowania samolotów w Modlinie: czas napraw zamknął się w zaledwie 4, godzinach. 

Bez zakłóceń w pracy lotniska: prace zostały wykonane w nocy, a po 15 min. powierzchnia była gotowa do normalnego użytku.

Kolejną, bardzo istotną właściwością iniekcji geopolimerowych i aplikowanych geopolimerów jest możliwość ich zastosowania w bardzo szerokim zakresie temperaturowym  Prace naprawcze podłoża lub podbudowy nawierzchni, autostrady, czy torowiska można swobodnie wykonywać w zakresie  od - 20°C do + 60°C. Dzięki temu prace naprawcze można wykonywać niezależnie od pory roku.

Opisując powyższe właściwości materiałów geopolimerowych należy wspomnieć, że są one również neutralne dla środowiska naturalnego i nie wykazują zmienności swoich właściwości, nawet w bardzo agresywnych środowiskach lub pod wpływem długotrwałych obciążeń dynamicznych.

Mając to na uwadze iniekcje geopolimerowe stanowią nieuciążliwą alternatywę dla tradycyjnych metod naprawczych:

  • w przypadku nawierzchni (drogi, koleje, lotniska): bez konieczności zamykania ruchu, bez utrudnień dla pasażerów, zmian w rozkładach jazdy, bez wykopów i niszczenia nawierzchni,
  • w przypadku obiektów infrastrukturalnych: bez wstrzymywania pracy obiektu, czy inwestycji. Tym samym, w ujęciu kosztów całkowitych (koszty napraw + pośrednie koszty przestojów) metoda iniekcji geopolimerowych jest też dużo tańsza w porównaniu do tradycyjnych metod.
  • szybkie i nieuciążliwy proces naprawczy, tzn. nieodczuwalny, dla normalnego użytkowania. Co w praktyce oznacza nieuciążliwość?

Całe zaplecze technologiczne służące do przeprowadzenia prac naprawczych znajduje się na samochodzie ciężarowym, wyposażonym we wszystkie urządzenia i sprzęty niezbędne do realizacji projektów. Prace naprawcze zatem odbywają się bez wprowadzania ciężkiego sprzętu budowlanego na terenie obiektu.

Case Study, czyli przykłady realizacji z użyciem metody iniekcji geopolimerowych w infrastrukturze 

Technologia wzmocnień za pomocą geopolimerów ma prawie 40-letnią historię i jest z powodzeniem wykorzystywana w projektach infrastrukturalnych i komercyjnych w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii. Przykładów jej zastosowania znajdziemy bardzo wiele w anglojęzycznej literaturze fachowej, natomiast poniżej dwa przykłady realizacji wykonanych w Polsce z wykorzystaniem geopolimerów, jako metody naprawczej: droga kołowania samolotów (taxi-way) na lotnisku w Modlinie i lotnisko cywilne w Bydgoszczy

Case Study nr 1: Lotnisko Warszawa-Modlin - wzmocnienie posadowienia konstrukcji drogi kołowania samolotów (taxiway).

Prace naprawcze z zastosowaniem iniekcji geopolimerowych pozwoliły wzmocnić grunt w miejscu osiadania konstrukcji nawierzchni. Zastosowana technologia pozwoliła na szybkie związanie i skonsolidowanie słabego gruntu oraz na wypełnienie powstałych pod podbudową drogi pustek lub kawern, 

Dodatkowo, dzięki właściwościom hydroizolacyjnym geopolimeru grunt jest chroniony przed potencjalnym wzrostem wilgotności i upłynnianiu się. Cały proces iniekcji, pęcznienia materiału oraz podnoszenia się konstrukcji pasa kontrolowany był z milimetrową precyzją za pomocą laserowych przyrządów geodezyjnych.

Prace zostały wykonane nocą, tak, aby nie kolidowały z normalnym funkcjonowaniem lotniska, w ciągu zaledwie 4 godzin.

Przed i po wykonaniu prac naprawczych zostały przeprowadzone weryfikacyjne testy geotechniczne przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, potwierdzające znaczną poprawę nośności gruntu i rozwiązanie problemu osiadania

WIĘCEJ na temat projektu...

Case Study nr 2: Lotnisko cywilne w Bydgoszczy - wzmocnienie płyty lotniska


Lokalne obniżenia nawierzchni, jakie pojawiły się na płycie lotniska spowodowane były osiadaniem płyt betonowych (wiek i obciążenie) znajdujących się w warstwie podbudowy. W celu zapobiegania dalszym ruchom konieczne było wzmocnienie podłoża gruntowego bezpośrednio pod płytami betonowymi oraz w pojedynczych miejscach wypełnienie pustych przestrzeni pomiędzy warstwą asfaltową, a płytą betonową.

Z uwagi na charakter pracy lotniska, naprawa musiała zostać przeprowadzona w sposób minimalizujący utrudnienia wynikające z czasu wykonania robót, jak również ingerencji w istniejącą konstrukcję. Prace mogły być wykonywane jedynie w czasie wieczornej i nocnej przerwy technicznej, trwającej kilka godzin.
WIĘCEJ na temat projektu...

Po więcej przykładów realizacji z użycie iniekcji geopolimerowych (zarówno w infrastrukturze, jak i w obiektach przemysłowych) zapraszamy TUTAJ.

Jeśli potrzebują Państwo więcej informacji lub chcą skonsultować projekt - zapraszamy do kontaktu z jednym z inżynierów Geobear:

– 885 804 600, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródło publikacji i zdjęć: Geobear Poland - Domaniewska 39A , 02-672 Warszawa www.geobear.pl
Artykuł sponsorowany

Czytany 1652 razy Ostatnio zmieniany środa, 02 październik 2019 13:03

Skomentuj

Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji administratora. Zasady publikacji komentarzy pod publikacjami znajdziesz pod linkiem: https://aviation24.pl/polityka-prywatnosci

Redakcja poleca

Lis 28, 2018
Był październik 1980 roku, kiedy dyrekcja zakładów PZL Świdnik zgodziła się na udział śmigłowca Mi-2 SP-SAP w zachodniej produkcji "Tylko dla twoich ...
Paź 09, 2020
Już wkrótce pierwsi komercyjni pasażerowie mogą podróżować z naddźwiękową prędkością. Zbudowany właśnie odrzutowiec poleci po raz pierwszy ...
Paź 07, 2020
Brzydka może być pogoda, brzydki może być oddech, brzydkich kobiet nie ma, tylko wina czasem brak (żeby nie wyjść na męskiego szowinistę - dotyczy to ...
Paź 01, 2020
Czy to sen czy jawa? Tym pytaniem można by w zasadzie rozpocząć ten nietypowy przegląd modelarskich konstrukcji lotniczych. Jednak po bliższym ...
Cze 25, 2020
W związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie katastrofy lotu PIA PK8303 w Karaczi, w którym uczestniczyło 99 osób, w tym 8 członków załogi, ...
Cze 24, 2020
Należąca do sił Włoskich Sił Powietrznych (AMI) baza w Aviano była świadkiem historycznego wydarzenia. Po raz pierwszy wykonano w niej tzw. marsz ...
Cze 22, 2020
Wczoraj doszło do kolejnej interwencji funkcjonariuszy Grupy Interwencji Specjalnych z Placówki Straży Granicznej Warszawa-Okęcie na pokładzie ...
Cze 20, 2020
Dwa amerykańskie bombowce strategiczne B-2 Spirit z 509. Skrzydła Bombowego USAF, spotkały się 18 czerwca za kołem podbiegunowym z norweskimi ...
Cze 18, 2020
Amerykański Bell jest gotowy, aby dostarczyć Polsce nowoczesne rozwiązania śmigłowcowe dostosowane do Kruka, Perkoza i Kondora, uwzględniając ...

Najczęściej czytane

Paź 18, 2020
Od roku w pracowni aerografu Przemysława Drozda powstaje model TS-11 Biało-czerwonej Iskry nr 5. Jedyny taki istniejący model w imponującej skali 1:7 ...
Paź 15, 2020
Rodzice siedmioletniego Polaka, który zginął w katastrofie lotniczej w 2018 r., wytoczyli proces przeciwko Irish Parachute Club i właścicielom ...
Paź 13, 2020
Krzysztof z Zebrzydowic ma 50 lat. Lubi kontakt z przyrodą, zapach traw i powiew wiatru. Od zawsze chciał być pilotem i powtarza, że „Wiatr to jego ...
Paź 12, 2020
Jak informuje pilot Kamil Skorupski, ten można powiedzieć, szalony pomysł powstał prawie dwa lata temu. Jego pomysłodawcami są Paweł Jakubowski i ...
Paź 11, 2020
W dniu wczorajszym dwa samoloty, w tym jeden ultralekki Alpi Pioneer 300 i turystyczny Robin DR.400/140 Major zderzyły się w powietrzu na terenie ...
Paź 09, 2020
Dzisiaj portal Echodnia.eu pisze o przebiegu prac na radomskim lotnisku. - "Bez najmniejszych opóźnień trwa budowa Portu Lotniczego Warszawa – Radom ...
Cze 01, 2020
Agenci celni Hong Kongu odkryli 217 kilogramów kokainy ukrytej w silniku odrzutowym. To prawdopodobnie pierwszy w historii przemyt narkotyków, gdzie ...
Maj 30, 2020
Amerykańskie Siły Marynarki Wojennej na rejon Europy i Afryki poinformowały, że 26 maja dwa samoloty Su-35 należące do sił powietrznych Federacji ...
Maj 29, 2020
Jak podkreśla Dowódca 2 SLT gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, realizowana przez Amerykanów operacja Bomber Task Force to obejmująca bardzo długi ...
Maj 18, 2020
W dniu wczorajszym krótko po starcie z lotniska Kamloops samolot Canadair Tutor CT-114, należący do Królewskich Kanadyskich Sił Powietrznych i ...
Maj 22, 2020
W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście ...
Maj 15, 2020
Na pokładzie samolotu C-130E Hercules z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego do Polski przyleciał Humber, historyczny pojazd z czasów II wojny ...

Nasze wywiady

Wrz 10, 2020
Na początku września odwiedziliśmy Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, gdzie mieliśmy okazję porozmawiać z Panem Dyrektorem Pawłem Pawłowskim. Pan ...
Lis 28, 2018
Był październik 1980 roku, kiedy dyrekcja zakładów PZL Świdnik zgodziła się na udział śmigłowca Mi-2 SP-SAP w zachodniej produkcji "Tylko dla twoich ...
Paź 14, 2018
Za nami już 9. edycja słynnej Nocy w Instytucie Lotnictwa. Ponieważ w tym roku przypada 100-Lecie Lotnictwa Polskiego oraz 100-Lecie Niepodległości ...
Wrz 06, 2018
Małgorzata Nowotnik i Marian Nowotnik to lotnicze małżeństwo, które jest znane w całej Polsce. Pani Małgorzata była stewardesa PLL LOT, jedna z ...
Lip 16, 2018
Jako patron medialny Air Show w Radomiu mamy zaszczyt pokazać, jako jedni z pierwszych, oficjalny spot Międzynarodowych Pokazów Lotniczych w Radomiu. ...
Kwi 23, 2018
Postanowiliśmy to sprawdzić składając wizytę z symulatorze Boeinga 737-800, który znajduje się w warszawskim AirPoint. Teoretycznie wszystko wygląda ...
Paź 11, 2017
Siedemnastoletnia Maja Kuczyńska w krótkim czasie zachwyciła świat swoim tańcem w tunelu aerodynamicznym, popularyzując i zwracając uwagę na nową, ...
Wrz 12, 2017
W sobotę 9 września ekipa portalu Aviation24.pl odwiedziła urocze miasteczko Kazimierz nad Wisłą. Jednak nie udaliśmy się tam tylko w celach ...

Kalendarium Wikipedii

Dzisiaj jest: 27 Października 2020    |    Wydarzyło się: 1931 – Pilot kapitan Franciszek Jach dokonał w Dęblinie oblotu pierwszego polskiego szybowca wyczynowego NN-1. 1962 – Nad Kubą zestrzelono amerykański samolot rozpoznawczy Lockheed U-2. Jego pilot Rudolf Anderson został jedyną ofiarą śmiertelną kryzysu kubańskiego, wyłączając zabitych w wypadkach. 1988 - Dokonano oblotu włosko-francuskiego samolotu pasażerskiego ATR 72. 2004 – Pilotujący sterowiec D-LZFN Friedrichshafen amerykański miliarder Steve Fossett ustanowił rekord prędkości dla tego typu statków powietrznych, pokonując kilometrowy odcinek w obu kierunkach ze średnią prędkością 111,8 km/h. 1970 – Po okrążeniu Księżyca powróciła na Ziemię radziecka sonda Zond 8. 1918 – Zmarł Karl Schlegel, niemiecki pilot wojskowy, as myśliwski (ur. 1893).

Lotnicza książka

Paź 25, 2020
Nakładem Kuźnicy Techniki Aeronautycznej i Kompozytowej „Draco” ukazał się album czarno-białej fotografii lotniczej oraz artystycznej autorstwa ...
Mar 17, 2020
"Czy pracę pilota można przedstawić w sposób lekki, zrozumiały i dowcipny? Okazuje się, że TAK. Kapitan Dariusz Kulik robi to z prawdziwym znawstwem, ...
Lut 22, 2020
Nakładem kuźnicy techniki aeronautycznej i kompozytowej „Draco” ukazało się drugie (poprawione i uzupełnione) wydanie książki autorstwa Michała ...
Lut 19, 2020
Nakładem kuźnicy techniki aeronautycznej i kompozytowej „Draco” ukazała się książka autorstwa Michała Imiołka, pt. „W stronę dronów czyli kilka słów ...
Paź 26, 2019
Jeśli ktoś wciąż czuje niedosyt po hucznych, lipcowych obchodach 50. rocznicy lądowania człowieka na Księżycu, może go zaspokoić sięgając po ...
Wrz 05, 2019
Tak pisze o swojej książce autor, Stanisław Śmist" - "Prawdy, mity i opowiadania przedstawione w niniejszej książce, zostały zapisane przeze mnie już ...
Sie 09, 2019
Wspólny cel, współzawodnictwo i duże zaplecze finansowe - to kluczowe elementy sukcesu w eksploracji kosmosu. Po lądowaniu na Księżycu na wiele lat ...
Cze 22, 2019
Tylko dwunastu ludzi stąpało po powierzchni Księżyca. Jest ich wśród nas coraz mniej. Wypowiedzi tych, którzy pozostali jeszcze przy życiu, zebrał ...
Gru 27, 2018
Zbliża się koniec roku w którym obchodzimy 100-rocznicę Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Obchodziliśmy w tym roku co najmniej setkę różnych ...

Nasze Video

Sie 25, 2019
Równo rok temu mieliśmy przyjemność uczestniczyć w treningach oraz samych pokazach lotniczych zorganizowanych w ramach Air Show Radom 2018. Ponieważ ...
Maj 19, 2019
W ramach Nocy Muzeów, 100-lecia Eskadry Kościuszkowskiej, 90-lecia lotu atlantyckiego Ludwika Idzikowskiego i 30-lecia MiGa-29, Niebo bez Granic ...
Gru 16, 2018
Lotniczy Dom Kultury Skocznia Warszawa w ramach projektu "Niebo bez granic" w roku 100-lecia Niepodległości Polski i 100-lecia Biało-Czerwonej ...
Sie 15, 2018
Dzisiaj na warszawskim niebie zobaczyliśmy: śmigłowce Mi-2 , W-3W/W-3WA Sokół, Mi-14 i Mi-2, Mi-8 i W-3 Sokół, Mi-17, Mi-24 oraz Mi-2. Samoloty ...
Mar 23, 2018
Dzisiaj dokładnie o godzinie 8:55 czasu lokalnego na warszawskim Okęciu wylądował nowy nabytek LOT-u Dreamliner B787-9. Przyleciał wprost z Everett, ...
Maj 17, 2017
Od jutra rusza sprzedaż biletów na musical "Piloci", a już dziś możecie zobaczyć co działo się podczas konferencji prasowej tego oszałamiającego ...
Top