Wydrukuj tę stronę
wtorek, 16 czerwiec 2020 17:40

Bell z liderami branży lotniczej w programie śmigłowca przyszłości wojsk armii amerykańskiej.

Napisane przez Redakcja
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Bell z liderami branży lotniczej w programie śmigłowca przyszłości wojsk armii amerykańskiej. Foto: Bell Press Release

Bell Textron Inc., spółka Textron Inc., ogłosiła zawarcie umów z dziewięcioma wiodącymi firmami branży przemysłu lotniczego, tworząc grupę Team Invictus. Zespół ten odpowiada za prototyp Bell 360 Invictus - śmigłowca szturmowo-rozpoznawczego, zgłoszonego do programu Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) dla Armii Stanów Zjednoczonych (US Army).

Każdy z partnerów wnosi unikalne doświadczenie i wiedzę technologiczną, by zapewnić wojskom lądowym skuteczny, ograniczający ryzyko, niedrogi wiropłat wyposażony w zaawansowane systemy misji, a także nowoczesne rozwiązania na użytek operacji wielodomenowych (multi-domain operations - MDO). 

Chris Gehler, Wiceprezes i Dyrektor programowy FARA w Bell wyjaśnia - “Zespół Invictus udowodni przydatność nowoczesnych technologii dla żołnierzy w przestrzeniach konfliktu, zwłaszcza w złożonych operacjach wielodomenowych. Plan rozwoju śmigłowców Future Vertical Lift ma kluczowe znaczenie w budowaniu zdolności zwyciężania wojsk lądowych w operacjach wielodomenowych, gdzie FARA umożliwi pokonanie warstw obrony, zaś FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) wykorzysta otwarte obszary do osiągnięcia celów operacyjnych”.

Członkowie Team Invictus ściśle współpracują ze sobą, by dostarczyć prototyp śmigłowca w konfiguracji, która kładzie nacisk na efektywność i dostępność operacyjną, wytrzymałość materiałów i łatwość obsługi technicznej. W skład zespołu, oprócz firmy Bell jako głównego wykonawcy, wchodzą:

  • Astronics Corporation - odpowiada za moduły wytwarzania, magazynowania i dystrybucji energii,
  • Collins Aerospace - zajmuje się integracją nowej generacji przyrządów i oprogramowania dla awioniki; dostarcza odporne na cyberataki, cyfrowe rozwiązania szkieletowe do konfiguracji i integracji systemów misji,
  • GE Aviation - tworzy silnik T901 o mocy 3000 kW oraz złożony system diagnostyki pokładowej i monitoringu stanu technicznego statku (Health Awareness System -HAS),
  • ITT-Enidine Inc. - zajmuje się pasywnymi, wykorzystującymi ciecz, eliminatorami drgań bezwładnościowych (Liquid InertiaVibration Eliminator - LIVE) dla wszystkich trybów eksploatacji, włącznie z lotami o dużych prędkościach,
  • L3Harris Technologies - odpowiada za wdrożenie głowicy WESCAM™ MX-15D. To zaawansowany technicznie, stabilizowany, wieloczujnikowy i multispektralny system obrazowania i celowania,
  • Parker Lord - dostarcza amortyzatory wirnika, główne łożyska odśrodkowe, łączniki skrętne śmigła ogonowego oraz system aktywnej kontroli drgań (Active Vibration Control - AVC),
  • Mecaer Aviation Group, Inc. - pracuje nad systemem w pełni chowanego podwozia z kołem ogonowym,
  • MOOG Inc. - zajmuje się elektroniką komputera sterowania lotem (FCC), oprogramowaniem i kluczowymi podzespołami systemu kierowania (FCS) z technologią fly-by-wire firmy Bell,
  • TRU Simulation + Training - odpowiada za symulator lotu, który wiernie odwzorowuje sposób działania układów sterujących śmigłowca.

bell xxx

W procesie projektowania, prototypizacji i produkcji zespół Invictus w pełni wykorzystuje cyfrowe technologie - wszystko w celu uzyskania pełnych i dokładnych modeli cyfrowych, pozwalających na optymalizację czasu obsługi technicznej oraz serwisowania w przyszłości gotowych maszyn, a w konsekwencji zmniejszenie kosztów cyklu życia.

„Każdy członek zespołu wnosi potencjał, który jest kluczowy dla sukcesu Bell 360 i jesteśmy zaszczyceni, że w Team Invictus mamy sprawdzonych, zdolnych i uznanych na świecie partnerów branżowych” - dodaje Gehler. „To znakomici ludzie. Wspólnie pracujemy nad taką bronią w ramach FARA, która będzie skuteczna w każdych warunkach operacyjnych, ekonomicznie dostępna , a także współgrająca z programem FLRAA”
- konkluduje Wiceprezes Bell Textron.

Po tym, jak w marcu tegor roku Bell 360 Invictus został zakwalifikowany do dalszego etapu FVL (realizacja prototypu), prace zespołu Invictus nabrały jeszcze szybszego tempa. Co ważne, kompetencje Team Invictus gwarantują zachowanie harmonogramu FARA. Pierwszy lot zaplanowano już na czwarty kwartał 2022 roku.

Źródło informacji: Bell

Czytany 788 razy

Artykuły powiązane