Wydrukuj tę stronę
czwartek, 03 grudzień 2020 17:00

Airbus Zephyr ukończył nową serię lotów testowych w Arizonie.

Napisane przez Redakcja
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Podstawowym celem Zephyra jest zapewnienie lokalnej dostępności do niektórych usług po przystępnej cenie za pomocą zasilanego energią słoneczną samolotu wielokrotnego użytku. Usługami tymi mogą być m.in. monitoring obszarów morskich, patrolowanie granic, łączność, wykrywanie pożarów lasów. Przeznaczony do lotów w stratosferze na średniej wysokości 70 000 stóp (21 km) ultralekki Zephyr ma skrzydła o rozpiętości 25 metrów, waży mniej niż 75 kg, lata ponad zjawiskami pogodowymi (chmury, prądy strumieniowe – jet stream) i nad normalnym ruchem lotniczym. Podstawowym celem Zephyra jest zapewnienie lokalnej dostępności do niektórych usług po przystępnej cenie za pomocą zasilanego energią słoneczną samolotu wielokrotnego użytku. Usługami tymi mogą być m.in. monitoring obszarów morskich, patrolowanie granic, łączność, wykrywanie pożarów lasów. Przeznaczony do lotów w stratosferze na średniej wysokości 70 000 stóp (21 km) ultralekki Zephyr ma skrzydła o rozpiętości 25 metrów, waży mniej niż 75 kg, lata ponad zjawiskami pogodowymi (chmury, prądy strumieniowe – jet stream) i nad normalnym ruchem lotniczym. Foto: Airbus

Airbus Defence and Space z powodzeniem zakończył serię lotów testowych napędzanego energią słoneczną samolotu Zephyr High Altitude Platform Station (HAPS) w amerykańskiej Arizonie. Testy w 2020 roku zakończyły się sukcesem mimo globalnego spowolnienia spowodowanego pandemią Covid19.

Podczas prób inżynierowie firmy koncentrowali się na manewrowości, sterowaniu lotem i operacjach lotniczych, bazując na doświadczeniach z poprzednich serii prób, które dowiodły możliwości długotrwałego przebywania w stratosferze bezzałogowego systemu powietrznego (UAS) w dzień i w nocy, co jest niezbędne dla zastosowań wojskowych i komercyjnych.

Tegoroczne testy, przeprowadzone w pierwszych trzech tygodniach listopada, miały na celu zademonstrowanie elastyczności operacyjnej i zwrotności samolotu, w szczególności podczas lotów na niższych pułapach i szybszego osiągania stratosfery. Pozwoliły one również na ocenę nowego zestawu narzędzi do planowania lotów i opracowanie koncepcji operacyjnych dzięki wykonaniu wielu zróżnicowanych lotów w krótkich odstępach czasu.

„Po sprawdzeniu zdolności do lotów stratosferycznych nadal udoskonalamy system operacyjny, dążąc do zapewnienia większej elastyczności i niezawodności w celu zaspokojenia potrzeb naszych klientów. Wynik tej kampanii stanowi cenny wkład do programu lotów w przyszłym roku”- powiedziała Jana Rosenmann, szefowa bezzałogowych systemów powietrznych w firmie Airbus.

Zespół prowadzący próby wykorzystał Zephyra, wyposażonego w nowe oprogramowanie sterujące i specjalne przyrządy do testów w locie, a także powiązany z nim lżejszy samolot testowy. Listopadowe sprawdziany obejmowały fazy startu, wznoszenia, przelotu, ulepszonego sterowania lotem i zniżania, a następnie lądowania. Wszystkie cele kampanii osiągnięto, potwierdzając, że Zephyr stał się bardziej odpornym i wydajnym samolotem.

Zephyr to napędzany energią słoneczną stratosferyczny bezzałogowy system latający (UAS). Działa wyłącznie dzięki promieniom naszej gwiazdy, porusza się na pułapach przewyższających zjawiska pogodowe i konwencjonalny ruch lotniczy. Dzięki temu może wypełnić lukę w możliwościach oferowanych przez satelity, inne bezzałogowce i załogowe statki powietrzne, aby zapewnić lokalnie stałe usługi podobne do satelitarnych.

Zakończenie tegorocznej, udanej kampanii testów przybliża Zephyra do zastosowania operacyjnego. Zephyr może zapewnić nowe zdolności obserwacji, rozpoznania i łączności zarówno klientom komercyjnym, jak i wojskowym. Przyczyni się do zrewolucjonizowania zarządzania akcjami pomocowymi po katastrofach, w tym do lepszego monitorowania rozprzestrzeniania się pożarów lub wycieków ropy. Zapewni stałość nadzoru, śledząc zmieniające się środowisko naturalne ułatwi komunikację z najbardziej odległymi od cywilizacji zakątkami świata.

Już w lipcu 2018 roku zespół projektowy wykonał pierwsze loty testowe. Zephyr S przebywał wówczas w stratosferze przez prawie 26 dni (25 dni, 23 godziny i 57 minut). Jak dotąd był to najdłużej trwający lotu samolotu bez tankowania. Maszyna pozostawała w stratosferze w dzień i w nocy, o świcie zniżając się do 60 000 stóp. Najwyższy osiągnięty wtedy pułap wyniósł 71 140 stóp.

Źródło informacji: Airbus

Czytany 514 razy

Artykuły powiązane