30 października 2025 roku w Harbinie odbył się pierwszy lot bezzałogowego śmigłowca Platinum Shadow T1400, opracowanego przez United Aircraft Group. Nowa konstrukcja, zdolna do przenoszenia ładunku o masie 650 kg i utrzymania się w powietrzu przez ponad 8 godzin, stanowi znaczący krok naprzód w rozwoju chińskich dronów o dużym udźwigu.
Pierwszy lot Platinum Shadow T1400 nad dystryktem Pingfang w Harbinie potwierdził, że Chiny wkroczyły w nową fazę rozwoju bezzałogowych statków powietrznych klasy ton. Maszyna zaprojektowana przez Harbin United Aircraft Technology Co., Ltd., spółkę należącą do United Aircraft Group, wyróżnia się maksymalną masą startową 1400 kg, udźwigiem do 650 kg oraz czasem lotu przekraczającym 8 godzin.
#UAG
— Iron Lady (@nuwangzi) October 30, 2025
On Oct 30, the Platinum Shadow T1400 - a tandem unmanned helicopter by United Aircraft Group completed its maiden flight in Harbin.
With a 1,400 kg MTOW, 8h endurance, 6500m ceiling, and 180 km/h max speed, it marks a major leap for ton-class UAVs in China. pic.twitter.com/Sp9YzZWsMa
Platinum Shadow T1400 to tandemowy śmigłowiec bezzałogowy napędzany dwoma silnikami. W przypadku awarii jednego z nich, drugi może napędzać oba wirniki, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo misji. Dzięki zintegrowanemu systemowi sterowania lotem z redundancją i złożonemu układowi nawigacyjnemu, maszyna charakteryzuje się wysoką stabilnością, precyzją oraz zdolnością do autonomicznego startu, lądowania i omijania przeszkód.
Parametry techniczne Platinum Shadow T1400:
- Maksymalna masa startowa: 1400 kg
- Maksymalny udźwig: 650 kg
- Zasięg operacyjny: 200 km (z możliwością rozszerzenia)
- Pułap operacyjny: 6500 m
- Czas lotu: do 8 godzin (z ładunkiem 200 kg)
- Prędkość maksymalna: 180 km/h
- Prędkość przelotowa: 120 km/h
- Odporność na wiatr: do 13,9 m/s (7° w skali Beauforta przy starcie/lądowaniu)
- Zakres temperatur pracy: od -40°C do +55°C
- Wymiary: 6,65 m × 1,32 m × 2,85 m
T1400 zaprojektowano z myślą o operacjach wysokogórskich i ekstremalnych warunkach pogodowych. Może działać w temperaturach od -40°C do +55°C, podczas opadów deszczu i silnych wiatrów. Wyposażony w przedział ładunkowy i zewnętrzny system podwieszenia, umożliwia transport sprzętu, ładunków i ludzi.
Śmigłowiec może być wykorzystywany m.in. do: transportu logistycznego i zaopatrzenia, gaszenia pożarów i misji ratowniczych, ewakuacji medycznej (MEDEVAC) – możliwe jest podłączenie noszy i sprzętu medycznego, rolnictwa precyzyjnego i ochrony roślin, monitoringu infrastruktury, lasów i granic, zadań wojskowych i reagowania kryzysowego.
Źródło informacji: uatair.com, inf.news / redag. Aviation24.pl






