fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Platinum Shadow T1400 – chińska odpowiedź na ciężkie UAV
Platinum Shadow T1400 – chińska odpowiedź na ciężkie UAV - Źródło: materiały uatair.com

30 października 2025 roku w Harbinie odbył się pierwszy lot bezzałogowego śmigłowca Platinum Shadow T1400, opracowanego przez United Aircraft Group. Nowa konstrukcja, zdolna do przenoszenia ładunku o masie 650 kg i utrzymania się w powietrzu przez ponad 8 godzin, stanowi znaczący krok naprzód w rozwoju chińskich dronów o dużym udźwigu.

Pierwszy lot Platinum Shadow T1400 nad dystryktem Pingfang w Harbinie potwierdził, że Chiny wkroczyły w nową fazę rozwoju bezzałogowych statków powietrznych klasy ton. Maszyna zaprojektowana przez Harbin United Aircraft Technology Co., Ltd., spółkę należącą do United Aircraft Group, wyróżnia się maksymalną masą startową 1400 kg, udźwigiem do 650 kg oraz czasem lotu przekraczającym 8 godzin.

Platinum Shadow T1400 to tandemowy śmigłowiec bezzałogowy napędzany dwoma silnikami. W przypadku awarii jednego z nich, drugi może napędzać oba wirniki, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo misji. Dzięki zintegrowanemu systemowi sterowania lotem z redundancją i złożonemu układowi nawigacyjnemu, maszyna charakteryzuje się wysoką stabilnością, precyzją oraz zdolnością do autonomicznego startu, lądowania i omijania przeszkód.

T1400 Chiński dron do zadań specjalnych
T1400 Chiński Dron do zadań specjalnych - Źródło: materiały Uatair

Parametry techniczne Platinum Shadow T1400:

- Maksymalna masa startowa: 1400 kg

- Maksymalny udźwig: 650 kg

- Zasięg operacyjny: 200 km (z możliwością rozszerzenia)

- Pułap operacyjny: 6500 m

- Czas lotu: do 8 godzin (z ładunkiem 200 kg)

- Prędkość maksymalna: 180 km/h

- Prędkość przelotowa: 120 km/h

- Odporność na wiatr: do 13,9 m/s (7° w skali Beauforta przy starcie/lądowaniu)

- Zakres temperatur pracy: od -40°C do +55°C

- Wymiary: 6,65 m × 1,32 m × 2,85 m

T1400 zaprojektowano z myślą o operacjach wysokogórskich i ekstremalnych warunkach pogodowych. Może działać w temperaturach od -40°C do +55°C, podczas opadów deszczu i silnych wiatrów. Wyposażony w przedział ładunkowy i zewnętrzny system podwieszenia, umożliwia transport sprzętu, ładunków i ludzi.

Śmigłowiec może być wykorzystywany m.in. do: transportu logistycznego i zaopatrzenia, gaszenia pożarów i misji ratowniczych, ewakuacji medycznej (MEDEVAC) – możliwe jest podłączenie noszy i sprzętu medycznego, rolnictwa precyzyjnego i ochrony roślin, monitoringu infrastruktury, lasów i granic, zadań wojskowych i reagowania kryzysowego.

Źródło informacji: uatair.com, inf.news / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User

Przeczytaj inne publikacje