Centralny Port Komunikacyjny podpisał pierwszą umowę wykonawczą związaną z budową terminala pasażerskiego w Baranowie. Za zaprojektowanie, dostawę i uruchomienie systemu obsługi bagażu (BHS – Baggage Handling System) odpowiadać będzie konsorcjum Vanderlande Logistics GmbH oraz Vanderlande Logistics i Unipessoal Lda. To kolejny kamień milowy w realizacji jednego z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce.
Podpisanie umowy między Centralnym Portem Komunikacyjnym a konsorcjum Vanderlande Logistics to przełomowy moment w rozwoju inwestycji. W wydarzeniu uczestniczyli prezes zarządu CPK dr Filip Czernicki, członek zarządu ds. lotniskowych Dariusz Kuś oraz Michael Schneider i Thomas Diesener, reprezentujący globalne kierownictwo Vanderlande.
Jak podkreślił pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, podpisanie umowy stanowi milowy krok w realizacji programu inwestycyjnego. System obsługi bagażu jest jednym z najważniejszych elementów funkcjonowania portu lotniczego, wpływającym na komfort pasażerów, czas przesiadek i bezpieczeństwo podróży.
Konsorcjum odpowiada za kompleksowe opracowanie, montaż, uruchomienie oraz serwis i konserwację nowoczesnego systemu BHS. Postępowanie przetargowe prowadzono w trybie dialogu konkurencyjnego, w którym uczestniczyły trzy firmy z Unii Europejskiej. Ostatecznie najlepszą ofertę złożyło konsorcjum Vanderlande, proponując wynagrodzenie netto w wysokości 115 mln euro za dostawę i montaż systemu oraz 97 mln zł za pięcioletnie utrzymanie z opcją przedłużenia za 93 mln zł.
Warunkiem udziału w postępowaniu było doświadczenie w realizacji systemów BHS dla portów o przepustowości co najmniej 30 milionów pasażerów rocznie. Przetarg zakończono w lipcu 2025 roku, a podpisanie umowy potwierdziło transparentną politykę zakupową CPK.
System obsługi bagażu będzie stanowił kluczową część terminala pasażerskiego, zajmując powierzchnię około 80 tysięcy metrów kwadratowych. Łączna długość taśmociągów osiągnie 16 kilometrów. BHS oparty zostanie na technologii ICS (Individual Carrier System), dzięki której każdy bagaż transportowany będzie w indywidualnym pojemniku. Takie rozwiązanie umożliwia pełne śledzenie bagażu, minimalizuje ryzyko pomyłek i zwiększa bezpieczeństwo.
System zaprojektowano w sposób modułowy, co pozwoli na jego przyszłą rozbudowę. Docelowo będzie mógł obsługiwać nawet 10 tysięcy sztuk bagażu na godzinę. System wyposażony zostanie również w magazyn centralny na 4300 sztuk bagażu odprawionego wcześniej, co ułatwi liniom lotniczym zarządzanie przepływem walizek i poprawi elastyczność operacyjną.
System BHS w CPK będzie wyposażony w szereg nowoczesnych rozwiązań. Przewidziano m.in. automatyczne roboty do załadunku i rozładunku bagażu, półautomatyczne stanowiska do kompletowania grup bagaży (tzw. batch-building) oraz technologie oparte na sztucznej inteligencji, które umożliwią przewidywanie awarii i konserwację zapobiegawczą.
Zaawansowane systemy identyfikacji będą korzystać z kamer, czytników kodów kreskowych oraz technologii rozpoznawania tekstu, co pozwoli na bieżąco śledzić każdy bagaż w systemie. Integracja z systemami linii lotniczych umożliwi monitorowanie statusu bagażu od nadania aż po odbiór przez pasażera.
Vanderlande Logistics jest światowym liderem w obszarze automatyzacji procesów logistycznych i obsługi bagażu. Firma działa w ponad 60 krajach, obsługuje niemal 600 portów lotniczych i współpracuje z 14 spośród 20 największych lotnisk świata. Jej technologie stosowane są m.in. w Dubaju, Amsterdamie, Stambule, Paryżu i Hongkongu.
Nowoczesny system obsługi bagażu dla CPK wpisuje się w globalny trend automatyzacji lotnisk. Dane SITA pokazują, że wskaźnik błędów w obsłudze bagażu w ostatnich latach znacząco spadł dzięki zastosowaniu technologii cyfrowych. W 2024 roku wynosił on 6,3 sztuki bagażu na 1000 pasażerów – o 67 proc. mniej niż w 2007 roku.
Rośnie również liczba podróżnych korzystających z funkcji śledzenia bagażu w czasie rzeczywistym – w 2024 roku już 42 proc. pasażerów miało dostęp do takich danych. Linie lotnicze i porty lotnicze na całym świecie coraz częściej wdrażają samoobsługowe stanowiska nadawania bagażu i rozwiązania oparte na biometrii.
Źródło informacji: CPK / redag. Aviation24.pl






