Po sześciu miesiącach od rozpoczęcia operacji Highmast Królewskie Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii (RAF) podsumowują intensywny okres globalnych działań. Operacja objęła Europę, Bliski Wschód i region Indo-Pacyfiku, potwierdzając zdolność RAF do prowadzenia zintegrowanych misji z sojusznikami w różnych częściach świata.
Highmast to seria międzynarodowych ćwiczeń i operacji, w których RAF wykorzystuje cały wachlarz swoich zdolności – od samolotów bojowych F-35B Lightning i Typhoon, po transportowe A400M, C-17 i tankowce Voyager. Celem jest sprawdzenie mobilności, interoperacyjności i gotowości bojowej w różnych warunkach klimatycznych i geograficznych.
Pierwszy etap operacji rozpoczął się na Morzu Śródziemnym, gdzie myśliwce F-35B operowały z pokładu lotniskowca HMS Prince of Wales. Jednocześnie Typhoony wykonywały zadania nad południową Europą, wspierane przez samoloty tankujące Voyager i jednostki rozpoznawcze ISTAR.
W Duqm w Omanie RAF stworzył wysunięty punkt operacyjny dla maszyn bojowych i transportowych. Samoloty C-17 i A400M utrzymywały łańcuch dostaw z Wielkiej Brytanii, dostarczając sprzęt, części i personel. Działania te pokazały, że RAF jest w stanie utrzymać ciągłość misji tysiące kilometrów od macierzystych baz.
Kolejna faza Highmast skupiła się na wzmocnieniu współpracy w regionie Indo-Pacyfiku. W Australii brytyjskie jednostki uczestniczyły w ćwiczeniach Talisman Sabre, wspólnie z siłami z 19 państw. W Japonii samoloty F-35B współdziałały z tamtejszymi Siłami Samoobrony, rozwijając wspólne procedury dla samolotów piątej generacji. Z kolei w Singapurze i Malezji RAF prowadził ćwiczenia z zakresu szybkiego rozmieszczania jednostek (Agile Combat Employment), testując obsługę i serwisowanie maszyn w różnych warunkach terenowych.
Jak podsumowuje RAF, operacja Highmast pozwoliła pilotom, inżynierom i logistom przetestować współdziałanie nowoczesnych platform. Piloci podkreślają, że F-35B łączy dane z różnych czujników w jeden zintegrowany obraz sytuacyjny, co całkowicie zmienia sposób prowadzenia walki powietrznej. Personel naziemny natomiast sprawdzał możliwości utrzymania operacji w trudnych warunkach – od wysokich temperatur po dużą wilgotność.
Do końca 2025 roku RAF będzie kontynuować działania w ramach Highmast, kończąc jedną z najbardziej rozległych operacji ekspedycyjnych tej dekady. Program potwierdza, że brytyjskie lotnictwo potrafi utrzymać globalną obecność i skutecznie współpracować z sojusznikami NATO oraz partnerami w rejonie Indo-Pacyfiku.
Źródło informacji: RAF / redag. Aviation24.pl






