fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Samolot Pan Am na lotnisku
Samolot Pan American na lotnisku Port-au-Prince, Haiti, 1969 r. - Foto: Jean-Marie Brochu, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Pan American World Airways®, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w historii lotnictwa, może wkrótce znów wznieść się w powietrze. Firma AVi8 Air Capital ogłosiła, że zakończyła kompleksowy plan biznesowy dotyczący potencjalnego ponownego uruchomienia Pan Am® jako regularnej linii lotniczej. To ważny krok w procesie, który może przywrócić do życia legendarną markę kojarzoną z „złotą erą” podróży lotniczych.

W czerwcu 2025 roku Pan Am® Brands, będąca częścią Pan American Global Holdings® LLC, oraz AVi8 Air Capital poinformowały o strategicznym partnerstwie mającym na celu ocenę wykonalności przywrócenia Pan Am® jako pełnoprawnego przewoźnika pasażerskiego. Po kilku miesiącach analiz, Avi8 zakończyło opracowanie szczegółowego planu biznesowego i formalnie rozpoczęło proces certyfikacji w Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). To kluczowy etap, który może doprowadzić do uzyskania przez Pan Am® certyfikatu zgodnego z przepisami Part 121 — niezbędnego do prowadzenia regularnych przewozów lotniczych w Stanach Zjednoczonych.

Proces certyfikacji przebiega we współpracy z Departamentem Transportu USA (DOT). Avi8 utworzyło specjalny zespół ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w branży, którzy odpowiadają za przeprowadzenie Pan Am® przez kolejne etapy procedury. Firma zapewnia, że już teraz otrzymała wstępne wsparcie od leasingodawców samolotów oraz kluczowych dostawców technologii i usług lotniczych.

Jeśli projekt zakończy się sukcesem, nowa Pan Am® będzie mieć swoją siedzibę w Miami, na Florydzie — miejscu, które historycznie było jednym z głównych centrów operacyjnych tej marki. Flota nowego przewoźnika ma opierać się na samolotach Airbusa, co wpisuje się w globalny trend wśród amerykańskich operatorów pasażerskich. Przedstawiciele Avi8 zapowiedzieli, że kolejne informacje na temat harmonogramu certyfikacji oraz decyzji dotyczących floty i tras zostaną ujawnione w nadchodzących miesiącach.

Pan American World Airways, znana powszechnie jako Pan Am, była jedną z najważniejszych linii lotniczych XX wieku. Uznawana za symbol amerykańskiego stylu, luksusu i nowoczesności, przestała istnieć w 1991 roku po latach problemów finansowych i zmian w rynku lotniczym. Marka jednak przetrwała — zarówno w kulturze popularnej, jak i w postaci praw do znaku towarowego, który dziś należy do Pan American Global Holdings®.

Avi8 Air Capital, partner projektu, to wyspecjalizowany bank inwestycyjny i firma doradcza działająca w sektorze lotniczym. Spółka od czterech dekad realizuje projekty związane z finansowaniem flot, strategią operacyjną i restrukturyzacjami w branży. W swoim portfolio ma m.in. uruchomienie dwóch regionalnych linii w USA, prywatyzację dużego międzynarodowego przewoźnika oraz opracowanie platformy leasingu samolotów o wartości 2 miliardów dolarów dla wiodącego banku inwestycyjnego.

Jeśli projekt reaktywacji zakończy się sukcesem, Pan Am® może stać się jednym z najciekawszych powrotów w historii lotnictwa cywilnego. Dla wielu pasjonatów lotnictwa byłby to symboliczny powrót do epoki, gdy latanie oznaczało coś więcej niż tylko transport — było doświadczeniem, które budziło emocje i wyznaczało standardy.

Źródło informacji: avi8air-capital.com / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User

Przeczytaj inne publikacje