Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) od początku 2024 roku podpisała 175 umów na łączną kwotę przekraczającą 5,2 miliarda złotych. Wśród nich znalazły się kontrakty związane m.in. z projektowaniem infrastruktury drogowej i kolejowej, budową tuneli oraz przygotowaniami do wzniesienia terminala pasażerskiego. Do końca 2025 roku planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów o łącznej wartości do 30 miliardów złotych.
Inwestycje realizowane według zaktualizowanych harmonogramów
Od stycznia 2024 do końca lipca 2025 roku zawarto łącznie 175 umów przekraczających wartość 5,2 miliarda złotych. Wśród nich znalazły się m.in. kontrakty na zaprojektowanie układu drogowego wokół lotniska CPK, budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi, a także przygotowanie projektów dla odcinków Kolei Dużych Prędkości (KDP). Zgodnie z harmonogramem, pierwsze prace budowlane przy terminalu pasażerskim mają rozpocząć się w 2026 roku. Otwarcie lotniska przewidziano na koniec 2032 roku.
Zaawansowane prace projektowe i przetargi
W maju 2025 roku ruszyło postępowanie przetargowe na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego. Obiekt ma mieć powierzchnię ok. 450 tys. metrów kwadratowych, co stawia go wśród największych inwestycji tego typu w kraju. Równolegle trwa procedura wyboru wykonawcy systemu obsługi bagażu (BHS), który zajmie w terminalu powierzchnię ok. 80 tys. metrów kwadratowych, z taśmociągami o łącznej długości ponad 13 km.
CPK odebrało już projekty budowlane terminala, dworca kolejowego i autobusowego. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja do uzyskania pozwolenia na budowę. Za projekt odpowiada konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, wspierane przez kilkadziesiąt firm podwykonawczych.
Realizacja inwestycji kolejowych i rozbudowa sieci KDP
Trwają przygotowania do budowy tunelu KDP w Łodzi. Podpisano już umowę z wykonawcą – konsorcjum PORR. Tunel będzie mieć średnicę 14 metrów i długość ok. 4,6 km. Jednocześnie kontynuowane są prace projektowe wzdłuż całej linii „Y” (Warszawa – CPK – Łódź – Poznań/Wrocław), której długość wynosi 480 km.
Równolegle prowadzone są warsztaty w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK), który ma określić dalszy rozwój sieci kolejowej w Polsce po 2035 roku. Projekt obejmuje również integrację z potrzebami transportu towarowego i wojskowego.
Wykup gruntów i postępy w Programie Dobrowolnych Nabyć
W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK nabyła od stycznia 2024 roku około 750 ha, co stanowi większość terenu potrzebnego pod budowę portu lotniczego i zachodniej części węzła kolejowego. Łącznie w programie pozyskano ponad 2 tys. hektarów gruntów. CPK rozpoczęło również realizację programu wykupów gruntów pod kolej (KPDN), który obejmuje m.in. trasę Warszawa – Łódź. Dotychczas nabyto 83 działki o łącznej powierzchni 79,4 ha.
Finansowanie i struktura właścicielska
Budowa lotniska będzie oparta na krajowym kapitale. Mniejszościowym inwestorem została spółka Polskie Porty Lotnicze. W lipcu 2025 roku wybrano również doradcę ds. finansowania dłużnego – konsorcjum Lazard Freres i Pekao Investment Banking, które będzie wspierać procesy pozyskiwania kapitału na dalsze etapy budowy.
CPK kontynuuje realizację założeń programu
Obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia robót zasadniczych, takich jak budowa fundamentów pod terminal czy palowanie. Do końca 2029 roku ma zakończyć się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej. Pełna realizacja programu CPK, łącznie z odcinkiem KDP do Wrocławia i Poznania, planowana jest do 2035 roku.
Źródło informacji: CPK / redag. Aviation24.pl






