Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) ogłosiła przyznanie 81,3 mln dolarów dla 18 lotnisk w Kalifornii na projekty modernizacji infrastruktury, których głównym celem jest ograniczenie hałasu generowanego przez ruch lotniczy. Największe środki trafią do międzynarodowego lotniska w Los Angeles (LAX) oraz portu lotniczego San Diego – odpowiednio 23 mln USD i 15 mln USD – które wykorzystają fundusze głównie na poprawę warunków akustycznych w domach znajdujących się w strefach największego oddziaływania hałasu.
W przypadku LAX planowane jest przeprowadzenie prac w zakresie izolacji akustycznej w około 400 domach, co przekłada się na średnio 57 000 dolarów dofinansowania na jeden obiekt mieszkalny. Podobne działania mają zostać wdrożone w San Diego, gdzie program obejmie około 250 domów.
Inicjatywa FAA to bezpośrednia odpowiedź na rosnącą liczbę skarg mieszkańców okolicznych dzielnic, które nasiliły się po wprowadzeniu w 2017 roku nowych tras przylotów i odlotów. W samym tylko kwietniu tego roku złożono ponad 5 000 oficjalnych uwag dotyczących uciążliwości akustycznych wokół LAX i San Diego International Airport.
Projekty finansowane z funduszy FAA mają na celu ograniczenie hałasu poprzez modernizację stolarki okiennej, drzwiowej, montaż specjalistycznych systemów wentylacji oraz inne prace konstrukcyjne zmniejszające przenikanie dźwięków z zewnątrz do wnętrz budynków mieszkalnych.
Redukcja hałasu w obszarach przylotniskowych to jedno z kluczowych wyzwań dla zarządców infrastruktury lotniczej w USA, zwłaszcza w gęsto zaludnionych regionach, takich jak Kalifornia. FAA podkreśla, że programy te mają także istotne znaczenie dla budowania dobrych relacji z lokalnymi społecznościami, co jest warunkiem koniecznym dla dalszego rozwoju portów lotniczych i zwiększania ich przepustowości.
W ramach szerszego programu ograniczania hałasu lotniczego FAA inwestuje także w technologie zarządzania ruchem powietrznym oraz systemy nawigacji satelitarnej, które pozwalają optymalizować trasy lotów, minimalizując ich wpływ na zamieszkałe obszary.
Źródła informacji: FAA, SFGate, HoustonChronicle / redag. Aviation24.pl






