16 czerwca 2025 roku w bazie Woomera w Australii Południowej, Boeing oraz Królewskie Australijskie Siły Powietrzne (RAAF) przeprowadziły test integracji systemów powietrznych nowej generacji. Po raz pierwszy w historii dwa bezzałogowe statki powietrzne MQ-28 Ghost Bat oraz trzeci, wirtualny samolot zostały jednocześnie kontrolowane przez jednego operatora znajdującego się na pokładzie załogowego samolotu wczesnego ostrzegania E-7A Wedgetail.
Podczas ćwiczeń operator na pokładzie E-7A przejął pełną kontrolę nad MQ-28, symulując ich przyszłe zadania polegające na operowaniu w przestrzeni powietrznej przed załogowymi maszynami bojowymi i zapewnianiu im osłony.
— Ten test potwierdza skuteczność integracji systemów w rodzinie rozwiązań bojowych, a także elastyczność naszej otwartej architektury systemowej. To kluczowy krok na drodze do wprowadzenia w pełni zintegrowanego oprogramowania i systemów łączności naszych partnerów w misjach operacyjnych z E-7A Wedgetail — powiedział Glen Ferguson, dyrektor programu MQ-28 Global Programs w Boeingu.
Ferguson podkreślił również, że próba nie tylko zweryfikowała koncepcję operacyjnego użycia MQ-28, ale też pokazała, w jaki sposób samoloty bezzałogowe mogą zwiększyć zdolności E-7A w przyszłych działaniach bojowych.
Znaczenie tego wydarzenia podkreślił także australijski minister ds. przemysłu obronnego Pat Conroy MP: — Ghost Bat ma potencjał przekształcenia jednego myśliwca w zintegrowany zespół bojowy dzięki zaawansowanym sensorom, które działają jak setki par oczu w powietrzu.
Za rozwój i wdrożenie oprogramowania odpowiadały wspólnie Boeing Defence Australia, australijska Defence Science and Technology Group oraz amerykańskie Air Force Research Laboratories.
— To efekt wyjątkowej współpracy wielu organizacji rządowych, kontraktowych oraz partnerów międzynarodowych — ocenił Adam Tsacoumangos, dyrektor ds. programów dominacji powietrznej w Boeing Phantom Works.
Test przeprowadzono w ramach serii pokazów Capability Demonstration 2025 (CD25), których celem jest weryfikacja możliwości operacyjnych MQ-28 oraz współpracy bezzałogowców z załogowymi samolotami RAAF. W kolejnych etapach planowane jest m.in. integrowanie Ghost Bat z maszynami F/A-18F Super Hornet i F-35 Lightning II.
Źródło informacji: Mater. prasowe Boeing / modyf. Aviation24.pl