Jak podkreśla firma Aeralis, w dobie szybko zmieniających się wymagań operacyjnych i rosnących potrzeb w zakresie efektywnego wykorzystania floty lotniczej, zaprojektowane rozwiązanie AERFLEX® stanowi prawdziwą rewolucję w myśleniu o wsparciu sił powietrznych. Nowatorski system oparty na modułowej koncepcji AERSYSTEM™ umożliwia dostosowywanie konfiguracji samolotów „na żądanie”.
Tradycyjny model posiadania stałej floty mógłby być zastąpiony dynamicznym systemem, w którym samoloty można szybko rekonfigurować w zależności od aktualnych potrzeb – od intensywnych szkoleń po operacyjne wsparcie na froncie. W praktyce oznacza to, że flota szkoleniowa może zostać wyposażona w konfigurację jedno- lub dwusilnikową, co nie tylko umożliwia wstępne zapoznanie pilotów z podstawami lotu, ale także stanowi naturalny pomost do bardziej zaawansowanych faz szkolenia, takich jak przygotowanie do przejścia do jednostek konwersyjnych (OCU).
W przypadku platform szkoleniowych konfiguracja oparta na pojedynczym silniku wyróżnia się prostotą obsługi i pełną zwrotnością (manewrowością), co jest szczególnie istotne przy prowadzeniu szkoleń podstawowych oraz pokazów zespołowych. Dla bardziej zaawansowanych programów szkoleniowych oferowana jest opcja z podwójnym napędem, która nie tylko umożliwia płynne przejście od konfiguracji jedno- do dwusilnikowej, ale również otwiera drogę do stworzenia funkcji Fighter Lead-In Trainer (FLIT) w ramach tej samej platformy.
Pomysłodawcy informują również, ze ich system AERFLEX® wychodzi naprzeciw potrzebom operacyjnym. W wersji Aggressor/Surrogate, przeznaczonej do symulacji walki oraz wsparcia operacyjnego, samoloty mogą być wyposażone w zaawansowane, transoniczne skrzydła oraz silnik z dopalaczem, co zapewnia wysoką prędkość i zwrotność. Dodatkowo, możliwość instalacji pod skrzydłami złożonych sensorów, takich jak ACMI, umożliwia precyzyjne symulowanie warunków walki.
Kolejną wariantem jest konfiguracja Tanker/ISR, która odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na mobilne systemy tankowania oraz rozproszone zdolności wywiadowcze i obserwacyjne. Tutaj, dzięki zastosowaniu wysokiej rozpiętości skrzydeł oraz wysokoprężnego silnika z wysokim bypassem, samoloty osiągają lepszą wydajność przy lotach na dużych wysokościach. Co istotne, ta wersja umożliwia także zastosowanie rozwiązań semi- lub autonomicznych, gdzie tradycyjny, załogowy kokpit może zostać zastąpiony systemami zdalnego sterowania. Dodatkowe punkty zaczepienia umożliwiają montaż sprzętu do tankowania lub rozbudowane sensory, co jeszcze bardziej zwiększa wszechstronność platformy.
Jedno z rozwiązań zaprezentowanych przez Aeralis może znaleźć szczególne zastosowanie w kontekście nadchodzących zmian w brytyjskich siłach powietrznych. Zbliżający się koniec eksploatacji samolotów Hawk, które od dawna służyły jako podstawowa platforma szkoleniowa, stawia przed Red Arrows oraz innymi jednostkami nowe wyzwania w zakresie utrzymania ciągłości szkolenia i operacyjnej gotowości.
Źródło informacji i grafiki: Aeralis / redag. Aviation24.pl