31 stycznia 2025 roku, krótko po godzinie 18:00 czasu lokalnego, samolot medyczny Learjet 55, zarejestrowany w Meksyku jako XA-UCI i operujący jako Med Jets 56, rozbił się w pobliżu Roosevelt Mall w północno-wschodniej Filadelfii. Na pokładzie znajdowało się sześć osób: dwóch pilotów, lekarz, ratownik medyczny oraz pacjentka pediatryczna i jej matka. Nikt nie przeżył katastrofy.
Samolot wystartował z lotniska Northeast Philadelphia (PNE/KPNE) o godzinie 18:06, kierując się do Springfield-Branson National Airport w Missouri. Wstępne dane ADS-B wskazują, że po starcie maszyna osiągnęła wysokość około 1650 stóp, po czym gwałtownie zaczęła opadać. Ostatnie zarejestrowane dane pokazały prędkość opadania wynoszącą -11 000 stóp na minutę i prędkość względem ziemi 247 węzłów.
Warunki pogodowe w momencie startu były trudne: widoczność wynosiła od 5 do 7 mil, występowały lekkie opady deszczu i mgła, a zachmurzenie było na poziomie 400 stóp nad ziemią. Temperatura powietrza wynosiła 9°C, a ciśnienie atmosferyczne 29,71 cala słupa rtęci.
After taking-off from the Northeast Philadelphia Airport (PNE), the Springfield (SGF) bound Mexican-registered Jet Rescue Air Ambulance Learjet 55 aircraft XA-UCI (1982 Built/C/N 55-032), reached an altitude of 1,625 feet and was only in the air for 35 seconds before crashing… https://t.co/prc8KdvzO3 pic.twitter.com/KNdd8goAYm
— FL360aero (@fl360aero) February 1, 2025
Po katastrofie doszło do wybuchu, który spowodował pożary w kilku pobliskich domach i samochodach. Na miejsce zdarzenia natychmiast skierowano liczne służby ratunkowe. Sześć osób znajdujących się na ziemi zostało przewiezionych do szpitala Temple University Hospital’s Jeanes Campus; trzy z nich zostały już wypisane, a pozostałe trzy są w stanie stabilnym.
Przyczyny katastrofy nie są jeszcze znane. Śledztwo prowadzą Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) oraz Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB). Władze apelują do mieszkańców o unikanie obszaru wokół miejsca zdarzenia i umożliwienie służbom prowadzenia działań ratunkowych oraz dochodzeniowych.
Źródło informacji: asn.flightsafety.com, inquirer.com, news.com.au / Redag. Aviation24.pl