fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Historyczny moment: XB-1 przekracza barierę dźwięku i osiąga prędkość 1,11 Macha - Źródło: Ujęcie z filmu/relacji Boom
Historyczny moment: XB-1 przekracza barierę dźwięku i osiąga prędkość 1,11 Macha - Źródło: Ujęcie z filmu/relacji Boom

Jest wczesny poranek w Mojave Air & Space Port w Kalifornii. Zespół Boom Supersonic XB-1, z głównym pilotem testowym Tristanem „Geppetto” Brandenburgiem na czele, przygotowywał się do jednego z najważniejszych momentów w historii tego programu. Po tygodniach intensywnych testów i analiz udało się – prototyp XB-1 przekroczył barierę dźwięku, osiągając prędkość 1,11 Mach. Stało się to na wysokości ponad 35 tysięcy stóp i po 12 minucie lotu.

Dzisiejszy sukces nie był dziełem przypadku. Wcześniej, w jedenastym locie testowym XB-1 zespół skoncentrował się na badaniu ciśnienia dynamicznego oraz interakcji fal uderzeniowych. To właśnie te testy stanowiły kluczowy krok w stronę lotu naddźwiękowego. Osiągnięcie Mach 1,11 było wynikiem precyzyjnych przygotowań, w tym wielokrotnych symulacji i analiz.

W Polsce jest właśnie 17:43 i samolot XB-1 jeszcze znajduje się w powietrzu i testuje wszystkie systemy przy prędkości poddźwiękowej

Podczas odprawy Geppetto przypomniał zespołowi o ogromnej skali przedsięwzięcia. "Poświęć chwilę dzisiaj, aby docenić, jak niesamowity jest ten samolot – i jak niesamowite jest to, co robimy," powiedział, podkreślając znaczenie tego historycznego lotu.

Wyjątkowe wyzwania

Przekroczenie bariery dźwięku zawsze wiąże się z wyzwaniami technicznymi. W zakresie prędkości między Mach 0,95 a 1,1 pojawiają się zjawiska, takie jak wzrost oporu transsonicznego i zmiany ciśnienia na poszyciu samolotu, które wymagają wyjątkowej ostrożności. Pilot oraz cały zespół musieli uwzględnić te zmienne, aby lot był nie tylko udany, ale przede wszystkim bezpieczny.

Współczesna technologia w hołdzie historii

XB-1 leciał w przestrzeni powietrznej Black Mountain Supersonic Corridor – tej samej, w której w 1947 roku Chuck Yeager przekroczył barierę dźwięku na pokładzie Bell X-1. Boom Supersonic nawiązuje do tej dziedzictwa, jednocześnie korzystając z nowoczesnych technologii, które umożliwiają bardziej efektywne i precyzyjne loty.

Dalsze kroki

Przekroczenie Mach 1,11 to zaledwie początek ambitnych planów Boom Supersonic. Firma kontynuuje program testowy, który ma na celu zbudowanie i udoskonalenie samolotów naddźwiękowych przyszłości. Dzięki sukcesowi XB-1 otwierają się drzwi do rozwoju Overture – komercyjnego samolotu naddźwiękowego.

Dla całego zespołu Boom Supersonic dzisiejszy lot to dowód na to, że współczesna inżynieria i pasja mogą przełamywać kolejne bariery, a marzenie o naddźwiękowych podróżach staje się coraz bardziej realne.

Źródło informacji: Boom / Redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User