fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Air Force One jeszcze w starym malowaniu - Foto: Public Domain / Wikimedia
Air Force One jeszcze w starym malowaniu - Foto: Public Domain / Wikimedia

Jeszcze nie opadł przysłowiowy "kurz" po nominacji na prezydenta Donalda Trumpa, a już pojawiają się informacje na temat zmian w lotniczej flocie Białego Domu. Większość tych informacji pojawiała się już wcześniej, więc część ich przypominamy, ubarwiając je o informacje z mediów społecznościowych.

Zacznijmy od śmigłowców

Sikorsky VH-92A Patriot zastępuje obecnie starzejące się śmigłowce VH-3D Sea King i VH-60M White Hawk jako główny środek transportu prezydenta USA, znany jako Marine One. Ma on zapewnić nowoczesność i bezpieczeństwo, ponieważ VH-92A to śmigłowiec oparty na platformie Sikorsky S-92, ale został dostosowany do unikalnych wymagań prezydenckich. Wyposażono go w zaawansowane systemy komunikacji, obrony i bezpieczeństwa, które zapewniają prezydentowi pełną ochronę w każdej sytuacji.

W porównaniu z VH-3D Sea King (które służą od lat 60.) i VH-60M White Hawk, VH-92A oferuje: większą prędkość, lepszy zasięg, nowoczesną awionikę oraz większy komfort dla pasażerów, w tym prezydenta i jego świty.

Program rozwoju VH-92A został rozpoczęty przez US Navy i Marine Corps w 2014 roku jako część projektu VXX Presidential Helicopter Replacement Program. Sikorsky, będący częścią Lockheed Martin, wygrał kontrakt dzięki doświadczeniu w budowie śmigłowców dla VIP-ów i wojskowych.

VH-92A przeszedł intensywne testy, aby upewnić się, że spełnia rygorystyczne standardy bezpieczeństwa i niezawodności. Pierwsze egzemplarze trafiły do Marine Helicopter Squadron One (HMX-1), jednostki odpowiedzialnej za transport prezydenta, w 2021 roku. Oficjalna pełna gotowość operacyjna została ogłoszona w 2023 roku. Marine One to nie jeden konkretny śmigłowiec, lecz każde powietrzne środki transportu prezydenta obsługiwane przez HMX-1. Kiedy prezydent jest na pokładzie VH-92A, to właśnie ten śmigłowiec otrzymuje nazwę "Marine One".

Czas na nowy Air Force One

Boeing VC-25A (747-200B) został prowadzony do użytku w 1990 roku podczas prezydentury George'a H. W. Busha i jest używany do dziś. Są to specjalnie zmodyfikowane wersje Boeinga 747-200B, rozpoznawalne dzięki swoim charakterystycznym niebiesko-białym barwom. Samolot ten posiada zaawansowane systemy obronne, technologiczne i komunikacyjne, które są oczywiście ściśle tajne.

Jednak w planach jest zastąpienie VC-25A nowymi samolotami Boeing VC-25B, które bazują na modelu 747-8. Wg. ostatnich informacji ma on wejść do służby już w 2026 roku. Wprawne oko jednego z użytkowników platformy X wychwyciło model tego samolotu na inauguracyjnym torcie i to już w nowym malowaniu, jak zapewne zauważycie dosyć odmiennym od obecnego ... i pewnie bardzo smacznym.

Źródło informacji: X / redag. aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User