fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Zniszczona An-225 Mrija na lotnisku w Hostomelu - Foto: Oleksandr Ratushniak, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Zniszczona An-225 Mrija na lotnisku w Hostomelu - Foto: Oleksandr Ratushniak, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons

Wypowiedź Dmytro Antonova, kapitana samolotów transportowych An-225 Mrija i An-124 Rusłan, o 70-procentowej gotowości drugiego egzemplarza Mriji, pojawiła się 21 grudnia 2024 roku. Informację tę przekazał kanał telewizyjny "Kyiv TV". 

Według Antonova, główne części samolotu, zbudowane 30 lat temu, są w dobrym stanie, co oznacza, że do ukończenia projektu pozostało 30% prac.

Według dostępnych informacji, ukraińska firma Antonov planuje odbudowę największego samolotu transportowego na świecie, An-225 Mrija, który został zniszczony podczas rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 roku. Nie jest do tej pory jasne, czy prace nad rekonstrukcją trwają. Koszt odbudowy szacowany jest na 500 mln euro.

An-225 Mrija, co w języku ukraińskim oznacza „marzenie”, był największym samolotem transportowym na świecie. Został zaprojektowany i zbudowany w latach 80. XX wieku przez radzieckie biuro konstrukcyjne Antonow. Pierwotnym celem jego powstania był transport wahadłowca kosmicznego Buran oraz innych ładunków ponadgabarytowych. An-225 wyróżniał się imponującymi rozmiarami: rozpiętość skrzydeł wynosiła 88,4 metra, a maksymalna masa startowa przekraczała 640 ton. Był to jedyny samolot zdolny przewieźć tak duże i ciężkie ładunki na znaczne odległości.

Po rozpadzie Związku Radzieckiego An-225 został przebudowany do użytku komercyjnego i stał się symbolem globalnej potęgi lotnictwa ukraińskiego. Przewoził nadzwyczajnie ciężkie lub nietypowe ładunki, takie jak generatory, turbiny czy ładunki humanitarne.

W listopadzie 2022 roku dyrektor generalny koncernu Antonov, Jewhen Hawryłow, poinformował, że odbudowa Mriji już się rozpoczęła. Wsparcie dla tego projektu zadeklarowało m.in. lotnisko Lipsk/Halle, które zorganizowało zbiórkę funduszy. Równocześnie w grudniu 2022 roku pojawiły się informacje, że Antonov planuje wznowić budowę drugiego egzemplarza An-225, którego konstrukcja została przerwana w 1994 roku i od tego czasu była przechowywana.

Nie wszyscy eksperci są przekonani o zasadności odbudowy Mriji. Aleksander Kriwokon, były szef Antonowa, podkreślał, że projekt ma sens jedynie jako przedsięwzięcie polityczne i nie powinien być finansowany z ukraińskich środków publicznych. Wskazywał, że globalne zapotrzebowanie na usługi tego typu samolotów może nie uzasadniać ogromnych kosztów inwestycji.

Według dostępnych informacji, odbudowa Mriji jest w toku, a jej konstrukcja ma już być ukończona w 70%. Jednak brak oficjalnych komunikatów od firmy Antonov sprawia, że trudno jest potwierdzić rzeczywisty postęp prac. Wiele głównych komponentów samolotu, powstałych jeszcze w latach 90., znajduje się w dobrym stanie, co ułatwia proces rekonstrukcji.

Źródło informacji: Kyiv TV, redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User