Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 poinformowały, że w dniu 13 listopada Prezes Zarządu WZL Nr 2 S.A. Dariusz Sokólski oraz Dyrektor Generalny Prezes Zarządu Pratt & Whitney Rzeszów Piotr Owsicki podpisali list intencyjny wyrażając tym samym zamiar nawiązania współpracy w zakresie rozwijania kompetencji dla zapewnienia pełnej obsługi silników F100-PW-229 w Polsce.
We wrześniu informowaliśmy, że podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, zostało podpisane porozumienie MoU o współpracy z firmą Boeing dotyczące analizy możliwości przeprowadzenia przeglądów i obsługi technicznej samolotu F-15EX, w tym konserwacji, napraw i remontów podzespołów samolotu.
Obecne porozumienie dotyczy potencjalnego serwisowania w przyszłości silników F100-PW-229. Jednostka napędowa to dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Jest on częścią rodziny silników F100, która została opracowana w latach 70. XX wieku dla myśliwca F-15 Eagle. Model F100-PW-229 jest jedną z nowszych i bardziej zaawansowanych wersji tej rodziny.
Wiele elementów z najnowszego modelu jest stosowanych również w silnikach F119 napędzających myśliwce F-22 oraz w silniku F135 z wchodzących dopiero do linii najnowocześniejszych maszyn F-35 Lightning II. Dotychczas wyprodukowano ponad 7200 silników z rodziny F100, sprawdziły się one podczas przeszło 24 milionów godzin lotu.
Produkcja jednostki napędowej F100-PW-229 rozpoczęła się w 1989 roku, a do dziś zmontowano ich ponad 1200. Ważnym elementem założeń F100 jest modułowość i wynikająca z niej koncepcja obsługi.
Źródło informacji: WZL2, polska-zbrojna.pl (dr Krzysztof Kuska), aviation24.pl