W piątkowy wieczór, 23 maja 2025 roku, na lotnisku Londyn-Heathrow miało miejsce niecodzienne wydarzenie, które poruszyło serca miłośników lotnictwa na całym świecie. Legendarny Concorde o numerze rejestracyjnym G-BOAB został przetoczony po raz pierwszy od dziesięciu lat, opuszczając swoje stałe miejsce przy pasie startowym 27L.
Ten konkretny egzemplarz Concorde'a, znany również jako „Alpha Bravo”, był trzecim samolotem tego typu dostarczonym do British Airways w styczniu 1976 roku. W ciągu swojej kariery odbył 7 810 lądowań i spędził w powietrzu 22 296 godzin, z czego 6 688 godzin w locie naddźwiękowym.
Jego ostatni lot miał miejsce 15 sierpnia 2000 roku, kiedy to powrócił z Nowego Jorku do Londynu jako lot BA002P. Po katastrofie Concorde'a Air France w lipcu 2000 roku, G-BOAB nie został poddany niezbędnym modyfikacjom i nigdy nie wrócił do służby.
Film dostępny jest pod tym adresem: facebook / autor: Elemer Bujaki
Przez ostatnią dekadę G-BOAB pozostawał nieruchomy, będąc jedynym Concorde'em przechowywanym na otwartym terenie Heathrow, widocznym z pobliskich dróg i terminali, ale niedostępnym dla zwiedzających. Jego symboliczne przemieszczenie, choć z udziałem holownika, może być związane z szerszymi pracami konserwacyjnymi lub planami przeniesienia do bardziej odpowiedniego miejsca ekspozycji.
Concorde, jako symbol technologicznego postępu i luksusu, pozostaje wciąż ikoną lotnictwa. W ciągu najbliższej dekady planowane jest przywrócenie do lotów pasażerskich samolotów naddźwiękowych. W tym wyścigu ustawiają się już dwie konstrukcje ...
Źródło informacji: megaaviation, E. Bujaki, FB, X / redag. Aviation24.pl