Założenia dotyczące działania Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w zakresie najważniejszych kryteriów wydajności: bezpieczeństwa, dbałości o środowisko, zapewnienia odpowiedniego poziomu przepustowości przestrzeni oraz efektywności kosztowej zostały zaakceptowane przez Komisję Europejską.
Profesjonalnie przygotowane plany skutkujące akceptacją KE to strategiczny sukces PAŻP, określający ramy aktywności Agencji w ciągu 5 najbliższych lat.
Komisja Europejska wydała decyzję potwierdzającą zgodność celów skuteczności działania dla Polski na lata 2025-2029 (czwarty okres odniesienia – RP4) z celami ogólnounijnymi. Ocena odnosi się do projektu Planu skuteczności działania dla Polski na RP4 w wersji przekazanej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (po uprzednim zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury) do Komisji Europejskiej w grudniu 2024 r.
Wydając tę decyzję, KE opierała się na pozytywnej rekomendacji unijnego organu weryfikującego skuteczność działania (ang. Performance Review Body – PRB), będącego ciałem doradczym Komisji w kwestiach związanych z wdrażaniem unijnego systemu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej.
Pozytywna decyzja KE umożliwia ostateczne przyjęcie i opublikowanie dokumentu oraz jego uznanie za obowiązujące ramy regulacyjne dla zapewniania służb żeglugi powietrznej w Polsce w perspektywie do końca 2029 roku.
Plan skuteczności działania określa cele działania dla Polski w czterech kluczowych obszarach: bezpieczeństwo, środowisko, przepustowość i efektywność kosztowa, możemy przeczytać w komunikacie PAŻP-u.
Określa również wkład poszczególnych podmiotów krajowych – w tym Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – w osiągnięcie tych celów, wyznaczając tym samym ramy regulacyjne dla Agencji w zakresie gospodarki finansowej oraz jakości świadczonych usług.
W PSD RP4, poza wyznaczeniem celów, opisane zostały m. in. działania planowane po podjęcia w celu osiągnięcia celów w poszczególnych obszarach, plany inwestycyjne Agencji oraz plany dotyczące szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego. Dokument opiera się na założeniu zwiększenia pojemności polskiej przestrzeni powietrznej w celu przygotowania służb do obsługi ruchu po zakończeniu wojny w Ukrainie.
Źródło informacji: Mater. prasow. PAŻP / modyf. Aviation24.pl