Ministerstwo Edukacji Narodowej nie wyklucza wprowadzenia treści związanych z obsługą dronów do podstawy programowej szkół średnich. To odpowiedź na rosnące znaczenie technologii bezzałogowych w różnych branżach. Czy Polska pójdzie śladem innych krajów europejskich i wprowadzi specjalistyczne kierunki kształcenia związane z dronami?
Drony w edukacji – czy to realne?
W ostatnich latach drony zyskały na znaczeniu nie tylko w wojsku i przemyśle, ale także w rolnictwie, geodezji, fotografii czy leśnictwie. Nic więc dziwnego, że pojawiły się pytania o możliwość wprowadzenia nauki ich obsługi do szkół średnich – zwłaszcza techników i szkół branżowych.
W odpowiedzi na interpelację poselską, Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało, że obecnie prowadzone są prace nad aktualizacją podstaw programowych zawodów szkolnictwa branżowego. Mają one na celu dostosowanie edukacji do zmian wynikających z transformacji cyfrowej i ekologicznej. Choć nie ma jeszcze gotowego programu edukacyjnego dotyczącego dronów, temat jest analizowany przez resort we współpracy z przedstawicielami branż i pracodawcami.
Jakie drony i jakie kompetencje?
Warto podkreślić, że dyskusje dotyczą przede wszystkim dronów cywilnych – obserwacyjnych i użytkowych, a nie bojowych. Mowa więc o urządzeniach wykorzystywanych do monitoringu, fotografii lotniczej, pomiarów geodezyjnych, a także zastosowaniach w logistyce, rolnictwie precyzyjnym czy służbach ratowniczych.
Szkolenie przyszłych operatorów dronów mogłoby obejmować zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne – w tym naukę przepisów prawa lotniczego, zasad bezpieczeństwa, obsługi technicznej oraz planowania i wykonywania lotów. Uczniowie mogliby również zdobywać podstawowe uprawnienia operatorów BSP (Bezzałogowych Statków Powietrznych), zgodnie z wytycznymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Europa i świat – jak to wygląda?
W wielu krajach europejskich edukacja z zakresu obsługi dronów już została wprowadzona – choć głównie jako element kształcenia zawodowego. Przykładowo:
W Stanach Zjednoczonych edukacja dronowa jest dobrze rozwinięta i obecna zarówno w szkołach średnich, jak i na uczelniach wyższych. Uczniowie mogą przygotowywać się do uzyskania certyfikatu FAA Part 107, a wiele uniwersytetów oferuje specjalistyczne kierunki związane z systemami bezzałogowymi. Drony wykorzystywane są także w szkoleniach dla służb publicznych i wojska.
W Chinach obsługa dronów stanowi część oficjalnego systemu kształcenia zawodowego, a zawód operatora dronów jest wpisany na państwową listę kwalifikacji. Szkoły techniczne oraz uniwersytety prowadzą specjalistyczne programy w tej dziedzinie, a edukacja dronowa rozwijana jest również w szkołach średnich, szczególnie w regionach związanych z przemysłem technologicznym.
W Indiach rozwój edukacji dronowej wspierany jest przez rząd w ramach inicjatywy Drone Shakti. Szkoły techniczne i uczelnie oferują kursy i certyfikaty w zakresie obsługi bezzałogowców, a programy prowadzone są także w ramach krajowej strategii rozwoju umiejętności. Drony wykorzystywane są m.in. w rolnictwie, a szkolenia obejmują zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.
W Niemczech niektóre szkoły techniczne oferują kursy pilotażu dronów w ramach kierunków związanych z elektroniką, mechaniką lub rolnictwem.
W Wielkiej Brytanii funkcjonują programy współpracy między szkołami a firmami technologicznymi, gdzie uczniowie uczą się sterowania dronami oraz ich zastosowania w przemyśle.
W Hiszpanii operatorzy dronów mogą uzyskać kwalifikacje w ramach szkolnictwa zawodowego, a niektóre regiony wspierają takie inicjatywy dotacjami.
Jakie są perspektywy w Polsce?
Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym, szkoły mogą już dziś wprowadzać dodatkowe zajęcia edukacyjne – także z obsługi dronów – jeśli tylko znajdą odpowiedniego nauczyciela i zgodę organu prowadzącego. Jednak stworzenie nowego zawodu, takiego jak „technik operator dronów”, wymaga prac legislacyjnych, konsultacji branżowych oraz przygotowania nowej podstawy programowej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi obecnie dialog z przedstawicielami różnych sektorów wykorzystujących technologię BSP. W trakcie jednego z ostatnich spotkań wskazano konkretne propozycje zawodów przyszłości: pilot BSP, technik lotnictwa bezzałogowego czy koordynator lotów dronowych.
... lepiej późno niż później
Wprowadzenie nauki obsługi dronów do polskich szkół to realna perspektywa – choć raczej w średnim horyzoncie czasowym. Wszystko zależy od efektów konsultacji z branżą oraz możliwości wdrożenia nowych zawodów do klasyfikacji szkolnictwa branżowego. Polska może w ten sposób dołączyć do grona krajów, które już dziś stawiają na nowoczesne technologie w edukacji.
Źródło informacji: gov.pl, sejm.gov.pl, gtai.de, caa.co.uk, educacionyfp.gob.es, faa.gov, erau.edu, k-state.edu, mohrss.gov.cn, nuaa.edu.cn, chinadaily.com.cn, civilaviation.gov.in, dgca.gov.in, nsdcindia.org / redag. Aviation24.pl