fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

E‑7A Wedgetail z RAAF
E‑7A Wedgetail z RAAF - Foto: mater. RAAF

31 lipca 2025 roku australijski samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia E‑7A Wedgetail rozpoczął swoją pierwszą misję w Polsce. Maszyna Królewskich Sił Powietrznych Australii (RAAF) operuje z lotniska 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Wsparcie realizowane jest na wniosek NATO i ma na celu wzmocnienie dozoru przestrzeni powietrznej na wschodniej flance Sojuszu.

Obecność australijskiego kontyngentu w Polsce to element operacji „Kudu”, obejmującej rozmieszczenie sił australijskich w Europie na potrzeby wspólnych działań z NATO. To drugi raz, gdy E‑7A operuje na kontynencie europejskim – po raz pierwszy maszyny tego typu wspierały misje z Niemiec w 2024 roku. Teraz po raz pierwszy będą stacjonować w Polsce, a misja potrwa co najmniej do listopada.

E‑7A Wedgetail to samolot klasy AWACS bazujący na zmodyfikowanej konstrukcji Boeinga 737. Wyposażony jest w radar MESA (Multi-role Electronically Scanned Array), umożliwiający jednoczesny dozór przestrzeni powietrznej i morskiej w promieniu około 600 km oraz analizę sygnałów elektronicznych nawet do 850 km. Radar ten znajduje się w charakterystycznym grzbiecie nad kadłubem samolotu. Maszyna może monitorować ruch lotniczy, wykrywać zagrożenia oraz koordynować działania myśliwców sojuszniczych.

RAAF posiada aktualnie 6 maszyn E‑7A, a do 2032 roku planuje rozbudowę floty do 8 egzemplarzy. System E‑7A uznawany jest za bardziej elastyczny i nowocześniejszy w porównaniu do starzejących się amerykańskich E‑3 Sentry. Samoloty tego typu zostały również zakupione przez USAF, Wielką Brytanię i Koreę Południową. Misja w Polsce jest kolejnym potwierdzeniem globalnej interoperacyjności australijskich sił zbrojnych i ich zdolności do działania w ramach wielonarodowych struktur NATO.

Współpraca między Polską a Australią w obszarze bezpieczeństwa rozwija się dynamicznie, również w kontekście wsparcia Ukrainy oraz wspólnych ćwiczeń wojskowych. Obecność E‑7A jest dowodem nie tylko na strategiczne znaczenie wschodniej flanki NATO, ale także na zaangażowanie Australii w bezpieczeństwo europejskie.

Źródło informacji: Australian Department of Defence, Royal Australian Air Force, NATO Allied Air Command, Dowództwo Operacyjne RSZ / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User

Naciśnij F10 aby przełączyć na tryb pełnoekranowy.