fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

FA-50 na płycie postojowej
FA-50 na płycie postojowej - Foto: 23 BLT, 31 BLT

Po ponad miesiącu nieobecności lekkie myśliwce FA-50 powróciły do swojej macierzystej bazy w Mińsku Mazowieckim. Tymczasowe przebazowanie do Krzesin pozwoliło nie tylko kontynuować szkolenia, ale także wzmocniło współpracę z załogami F-16.

Powrót FA-50 do Mińska Mazowieckiego

Samoloty FA-50, które tymczasowo stacjonowały w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, znów lądują w Mińsku Mazowieckim. Przerwa w obecności w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego była spowodowana prowadzonymi tam niezbędnymi pracami remontowymi. Krzesiny zostały wybrane nieprzypadkowo — to miejsce dobrze przystosowane do obsługi podobnych typów maszyn, takich jak FA-50 i F-16.

Wspólne szkolenia i wymiana doświadczeń

Czas spędzony w Krzesinach został efektywnie wykorzystany. Oba typy maszyn — FA-50 i F-16 — brały udział w licznych misjach szkoleniowych. Piloci F-16 mogli wykonać loty na południowokoreańskich FA-50, natomiast członkowie personelu z 23. BLT uczestniczyli w zadaniach na pokładzie dwumiejscowych F-16.

To praktyczne doświadczenie miało kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju interoperacyjności i budowy wspólnych procedur operacyjnych. Wzajemne poznanie systemów, sposobów pracy i organizacji służb znacząco ułatwi kolejne wspólne przedsięwzięcia.

Test współpracy technicznej i logistycznej

Przebazowanie pozwoliło także na porównanie funkcjonowania personelu technicznego i logistycznego z obu baz. Wspólne działania Służby Inżynieryjno-Lotniczej oraz Grupy Wsparcia i Logistyki pozwoliły zidentyfikować mocne strony i potencjalne obszary do dalszego rozwoju. Takie inicjatywy podnoszą gotowość operacyjną i zwiększają elastyczność działania Sił Powietrznych.

FA-50 w polskim lotnictwie: ile ich mamy?

Polska zamówiła 48 samolotów FA-50 w dwóch transzach: pierwsza partia 12 egzemplarzy FA-50GF (Gap Filler) dotarła do kraju w drugiej połowie 2023 roku. Dostawy pozostałych 36 maszyn w zmodyfikowanej wersji FA-50PL rozpoczną się w 2025 roku i potrwają do 2028 roku.

Samoloty FA-50 pełnią kluczową rolę w procesie wymiany sprzętu postsowieckiego i stanowią pomost przed pełnym wdrożeniem myśliwców F-35A.

Co dalej po powrocie?

Powrót FA-50 do Mińska Mazowieckiego oznacza kontynuację wdrażania tego typu statku powietrznego w strukturach Sił Powietrznych RP. Doświadczenia zdobyte podczas przebazowania do Krzesin stanowią solidny fundament dla przyszłej współpracy i szkoleń z wykorzystaniem zarówno FA-50, jak i F-16.

Źródło informacji: 1.SLT / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User