16 lipca 2025 roku w siedzibie Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy odbyło się spotkanie przedstawicieli Korea Aerospace Industries (KAI) z zespołem ekspertów WZL Nr 2. Głównym tematem rozmów były kolejne etapy współpracy w ramach programu wsparcia technicznego i serwisowego samolotów FA-50, które od zeszłego roku wzmacniają potencjał Polskich Sił Powietrznych.
Spotkanie to stanowi kontynuację strategicznych działań partnerskich pomiędzy polskim przemysłem obronnym a południowokoreańskim producentem. Współpraca obejmuje nie tylko obsługę serwisową, ale także transfer wiedzy, budowanie kompetencji w zakresie obsługi i utrzymania nowych maszyn oraz przyszłą modernizację floty FA-50 w polskich zakładach.
Polska obecnie eksploatuje już 12 lekkich samolotów bojowych FA-50, które zostały dostarczone w ramach szybkiego kontraktu zawartego w 2022 roku. Są to maszyny w podstawowej wersji FA-50GF (Gap Filler), umożliwiające m.in. szkolenie pilotów i realizację misji wsparcia pola walki. Docelowo Polska otrzyma 36 egzemplarzy FA-50 w wersji FA-50PL, dostosowanej do polskich wymagań. Nowe maszyny będą wyposażone w nowoczesną awionikę, radar AESA, systemy walki elektronicznej oraz będą przystosowane do integracji z uzbrojeniem precyzyjnym, w tym pociskami powietrze–powietrze średniego zasięgu.
Zgodnie z harmonogramem, dostawy maszyn w wersji FA-50PL rozpoczną się w 2026 roku, a zakończenie całego programu przewidziane jest na 2028 rok. Warto przypomnieć, że łącznie Polska zakontraktowała 48 samolotów tego typu, co czyni nas największym zagranicznym użytkownikiem FA-50 na świecie.
Zakup FA-50 jest elementem szerszego programu modernizacji technicznej Sił Powietrznych, który obejmuje również rozwój infrastruktury szkoleniowej i wsparcia logistycznego. Obecność KAI w WZL Nr 2 świadczy o chęci pogłębienia współpracy przemysłowej – w przyszłości część obsługi technicznej i modernizacji maszyn ma być realizowana w Polsce, co zwiększy niezależność operacyjną i zdolności serwisowe.
FA-50, będący lekkim samolotem bojowym opracowanym na bazie szkolno-bojowego T-50 Golden Eagle, odgrywa dziś istotną rolę w systemie obronnym Korei Południowej oraz kilku innych państw. W polskich realiach jest postrzegany jako „pomost” między samolotami szkolnymi a wielozadaniowymi F-16 i F-35, wspierając zarówno proces szkolenia, jak i realizację misji bojowych w warunkach średniego zagrożenia.
Spotkanie w Bydgoszczy potwierdza, że FA-50 nie jest wyłącznie produktem eksportowym, ale ważnym elementem budowania kompetencji krajowego przemysłu lotniczego oraz wzmacniania bezpieczeństwa Polski.
Źródło informacji: Korea Aerospace Industries, WZL Nr 2 S.A., MON, Korean Defense Blog, Polska Zbrojna / redag. Aviation24.pl