Fińska grupa akrobacyjna Sił Powietrznych – Midnight Hawks – rozpoczęła sezon 2025 z kilkoma istotnymi zmianami w składzie. Jak możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie z 14 maja 2025 roku, zespół zakończył intensywny okres treningowy i rozpoczyna rok pokazowy z nowym liderem oraz świeżym spojrzeniem na wspólne latanie w formacji.
W sezonie 2025 dowódcą zespołu został kapitan Ville Kirijatshenko. Na lewym skrzydle lata kapitan Arttu Majuri, a na prawym kapitan Lauri Lappalainen. Pozycję slot utrzymuje kapitan Petteri Wahlgren, natomiast nowym członkiem zespołu – tzw. „rookie” – został kapitan Ville Mattila. Funkcję nadzorcy zespołu objął kapitan Juho Tervahartiala. Wszyscy piloci zespołu pokazowego są jednocześnie instruktorami w Akademii Sił Powietrznych – w Eskadrze Myśliwskiej 41 – i poza pokazami realizują też swoje codzienne obowiązki szkoleniowe.
Jak podkreśla Kirijatshenko, intensywny trening przyniósł wyraźne efekty. – Staraliśmy się latać po kilka razy dziennie, a do tego ćwiczyliśmy na symulatorze. Nasze dni były pełne pracy, co zadziałało korzystnie – mówi. – Na początku byłem poza swoją strefą komfortu, ale trzy ostatnie tygodnie pozwoliły nam skupić się prawie wyłącznie na pokazach.
Układ figur na sezon 2025 pozostał taki sam jak w roku ubiegłym. Zmiany w składzie sprawiły, że zachowanie znanego już układu ułatwia nowym członkom zespołu opanowanie pełnego programu.
💎 Uusi kausi, uudet roolit - sama tiivis timantti. Midnight Hawksin riveissä lennetään uudella miehistöllä ja tehdään jälleen huippuluokan tiimityötä taivaalla.
— Ilmavoimat (@FinnishAirForce) May 14, 2025
Tutustu miehistöön ja lue, miltä kausi 2025 näyttää: 🔗https://t.co/DQ4mngL3ax#Ilmavoimat #MidnightHawks pic.twitter.com/fZDu6LR1Jr
Kapitan Kirijatshenko przyznaje, że rola lidera bardzo różni się od jego poprzedniego zadania na skrzydle. Jak mówi, pozycja skrzydłowego jest bardziej wymagająca fizycznie, ale dowodzenie wiąże się z większym obciążeniem psychicznym. – Gdy osiągniesz komfort jako skrzydłowy, przestaje cię to psychicznie obciążać. Pokazy to jednak zupełnie inna liga niż zwykłe loty treningowe. Jest w tym coś z „beast mode” albo stanu flow – opisuje.
– Jako lider odpowiadasz za cały zespół, za przygotowanie i wykonanie pokazu. To presja, której nie widać z zewnątrz, a którą czujesz, podejmując decyzje dotyczące sekwencji czy warunków – dodaje.
Kapitanowie Majuri i Lappalainen również pełnią nowe role w składzie. – Trening był wymagający, ale świetny. Liczę na ciekawe pokazy w sezonie – mówi Majuri. Z kolei Lappalainen, po dwóch latach w zespole, cieszy się, że może wreszcie działać aktywnie. – Może nie osiągnąłem jeszcze pełnego flow, ale zaczynam czuć się naprawdę dobrze w tym, co robimy – przyznaje.
Nowy członek zespołu, kapitan Ville Mattila, który odpowiada m.in. za komentarz do pokazów, oprawę muzyczną i media społecznościowe, mówi: – Miałem okazję poczuć atmosferę zespołu z kokpitu. Wszyscy, którzy wcześniej latali w Midnight Hawks, mówili, że to był najlepszy czas w ich karierze. Patrząc na to, co przeżywają nowi piloci, nie mogę się już doczekać.
Kapitan Juho Tervahartiala, obecnie nadzorca zespołu, dzieli się swoją wiedzą i obserwuje pokazy z ziemi, przekazując pilotom swoje uwagi przez radio. – Trudno było zrezygnować z latania w zespole, ale jestem zadowolony, że mogę przekazać to, czego się nauczyłem. W naszej branży mamy wiele wiedzy, której nie znajdziesz w podręcznikach. Dobrze, że może ona służyć kolejnym pokoleniom – podkreśla. – Nie ma „ja” w „zespole”. Midnight Hawks to samodzielna, współpracująca jednostka.
Mimo że zmieniają się ludzie i role, istota lotów pokazowych pozostaje niezmienna – akrobacje to esencja pracy zespołowej. Zarówno w powietrzu, jak i na ziemi.
– To prawdziwa zespołowa robota. Im szybciej nauczysz się współpracy w karierze pilota, tym lepiej sobie poradzisz – mówi Kirijatshenko.
Na koniec ze smutkiem warto dodać, że Midnight Hawks niestety nie będą obecni w Polsce – 30–31 sierpnia 2025 roku podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show Radom. Finlandię reprezentować będzie jedynie pokaz solowy myśliwca F/A-18 Hornet.
Źródło informacji: Fińskie Siły Powietrzne / modyf. - Aviation24.pl