fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Midnight Hawks w sezonie 2025 z kilkoma istotnymi zmianami w składzie
Midnight Hawks w sezonie 2025 z kilkoma istotnymi zmianami w składzie - Foto: Fińskie Siły Powietrzne

Fińska grupa akrobacyjna Sił Powietrznych – Midnight Hawks – rozpoczęła sezon 2025 z kilkoma istotnymi zmianami w składzie. Jak możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie z 14 maja 2025 roku, zespół zakończył intensywny okres treningowy i rozpoczyna rok pokazowy z nowym liderem oraz świeżym spojrzeniem na wspólne latanie w formacji.

W sezonie 2025 dowódcą zespołu został kapitan Ville Kirijatshenko. Na lewym skrzydle lata kapitan Arttu Majuri, a na prawym kapitan Lauri Lappalainen. Pozycję slot utrzymuje kapitan Petteri Wahlgren, natomiast nowym członkiem zespołu – tzw. „rookie” – został kapitan Ville Mattila. Funkcję nadzorcy zespołu objął kapitan Juho Tervahartiala. Wszyscy piloci zespołu pokazowego są jednocześnie instruktorami w Akademii Sił Powietrznych – w Eskadrze Myśliwskiej 41 – i poza pokazami realizują też swoje codzienne obowiązki szkoleniowe.

Jak podkreśla Kirijatshenko, intensywny trening przyniósł wyraźne efekty. – Staraliśmy się latać po kilka razy dziennie, a do tego ćwiczyliśmy na symulatorze. Nasze dni były pełne pracy, co zadziałało korzystnie – mówi. – Na początku byłem poza swoją strefą komfortu, ale trzy ostatnie tygodnie pozwoliły nam skupić się prawie wyłącznie na pokazach.

Układ figur na sezon 2025 pozostał taki sam jak w roku ubiegłym. Zmiany w składzie sprawiły, że zachowanie znanego już układu ułatwia nowym członkom zespołu opanowanie pełnego programu.

Kapitan Kirijatshenko przyznaje, że rola lidera bardzo różni się od jego poprzedniego zadania na skrzydle. Jak mówi, pozycja skrzydłowego jest bardziej wymagająca fizycznie, ale dowodzenie wiąże się z większym obciążeniem psychicznym. – Gdy osiągniesz komfort jako skrzydłowy, przestaje cię to psychicznie obciążać. Pokazy to jednak zupełnie inna liga niż zwykłe loty treningowe. Jest w tym coś z „beast mode” albo stanu flow – opisuje.

– Jako lider odpowiadasz za cały zespół, za przygotowanie i wykonanie pokazu. To presja, której nie widać z zewnątrz, a którą czujesz, podejmując decyzje dotyczące sekwencji czy warunków – dodaje.

Kapitanowie Majuri i Lappalainen również pełnią nowe role w składzie. – Trening był wymagający, ale świetny. Liczę na ciekawe pokazy w sezonie – mówi Majuri. Z kolei Lappalainen, po dwóch latach w zespole, cieszy się, że może wreszcie działać aktywnie. – Może nie osiągnąłem jeszcze pełnego flow, ale zaczynam czuć się naprawdę dobrze w tym, co robimy – przyznaje.

Nowy członek zespołu, kapitan Ville Mattila, który odpowiada m.in. za komentarz do pokazów, oprawę muzyczną i media społecznościowe, mówi: – Miałem okazję poczuć atmosferę zespołu z kokpitu. Wszyscy, którzy wcześniej latali w Midnight Hawks, mówili, że to był najlepszy czas w ich karierze. Patrząc na to, co przeżywają nowi piloci, nie mogę się już doczekać.

Kapitan Juho Tervahartiala, obecnie nadzorca zespołu, dzieli się swoją wiedzą i obserwuje pokazy z ziemi, przekazując pilotom swoje uwagi przez radio. – Trudno było zrezygnować z latania w zespole, ale jestem zadowolony, że mogę przekazać to, czego się nauczyłem. W naszej branży mamy wiele wiedzy, której nie znajdziesz w podręcznikach. Dobrze, że może ona służyć kolejnym pokoleniom – podkreśla. – Nie ma „ja” w „zespole”. Midnight Hawks to samodzielna, współpracująca jednostka.

Mimo że zmieniają się ludzie i role, istota lotów pokazowych pozostaje niezmienna – akrobacje to esencja pracy zespołowej. Zarówno w powietrzu, jak i na ziemi.

– To prawdziwa zespołowa robota. Im szybciej nauczysz się współpracy w karierze pilota, tym lepiej sobie poradzisz – mówi Kirijatshenko.

Na koniec ze smutkiem warto dodać, że Midnight Hawks niestety nie będą obecni w Polsce – 30–31 sierpnia 2025 roku podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show Radom. Finlandię reprezentować będzie jedynie pokaz solowy myśliwca F/A-18 Hornet.

Źródło informacji: Fińskie Siły Powietrzne / modyf. - Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User