fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Hawk T1 z Red Arrows - Foto: Royal Air Force
Hawk T1 z Red Arrows - Foto: Royal Air Force

Brytyjski rząd aktywnie rozważa opcje zastąpienia samolotu Hawk T1, który jest najbardziej znany z pokazów wykonywanych przez grupę Red Arrows. Maszyna ta zbliża się do końca swojej służby, która zakończy się na początku lat 30-tych.

Według portalu UK Defence Journal, w Izbie Gmin poseł John Cooper (Partia Konserwatywna, Dumfries i Galloway) zapytał minister ds. zamówień obronnych Marię Eagle o plany rządu dotyczące zapewnienia brytyjskiej konstrukcji jako następcy Hawk T1. Odpowiadając na to pytanie, Eagle stwierdziła: „Poseł ma rację, mówiąc, że Hawk zakończy służbę na początku lat 30. Obecnie analizujemy dostępne alternatywy i oczywiście weźmiemy pod uwagę wszelkie opcje krajowe. Nie mogę jeszcze powiedzieć, jaka będzie decyzja, ale sprawa jest przedmiotem aktywnych rozważań.”

Hawk T1 jest stopniowo wycofywany, a w służbie pozostają już tylko Red Arrows oraz kilka innych jednostek. Nowsza wersja – Hawk T2 – jest nadal wykorzystywana do szkolenia zaawansowanego, jednak nie jest zamawiana w liczbie wystarczającej do zastąpienia starszej floty.

Brak potwierdzonego następcy budzi obawy o przyszłość szkolenia pilotów myśliwców w Wielkiej Brytanii. Jak wskazuje UK Defence Journal, obecnie rozważane są następujące opcje: modernizacja istniejących Hawk T2 w celu wydłużenia ich eksploatacji albo zakup zagranicznego samolotu szkoleniowego, takiego jak koreański KAI T-50 lub włoski Leonardo M-346. Co wydaje się mniej realnym w perspektywie kilku najbliższych lat to propozycja opracowania nowej brytyjskiej konstrukcji, potencjalnie powiązanej z programem myśliwca szóstej generacji Tempest lub projektem Aeralis lub możliwa współpraca z europejskimi partnerami nad nowym samolotem treningowym.

Jak czytamy w publikacji portalu, BAE Systems, producent Hawk T1, nie przedstawił dotychczas żadnych konkretnych planów dotyczących bezpośredniego następcy tej maszyny. Niemniej, brytyjskie zaangażowanie w program Tempest może otworzyć drogę do rozwoju nowoczesnego samolotu szkoleniowego.

Według UK Defence Journal, nadchodzący Strategic Defence Review może dostarczyć większej jasności w kwestii przyszłości szkolenia pilotów myśliwców w Wielkiej Brytanii. Jednak jak wynika z wypowiedzi minister Eagle, decyzja nie zapadnie szybko.

Hawk T1 to brytyjski samolot szkolno-treningowy opracowany przez firmę BAE Systems (wcześniej Hawker Siddeley) w latach 70. XX wieku. Maszyna stała się podstawowym samolotem treningowym Królewskich Sił Powietrznych (RAF) i zyskała światową renomę dzięki zespołowi akrobacyjnemu Red Arrows. Hawk T1 cechuje się dużą zwrotnością, prostą konstrukcją i stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji, co czyni go idealnym samolotem do szkolenia pilotów odrzutowych.

W ostatnich 10 latach miały miejsce 2 wypadki z udziałem samolotów Hawk T1 z Red Arrows. Jednak w żadnym przypadku nie dotyczyły one awarii samolotów. Do tej pory samolot postrzegany jest jako bezawaryjna konstrukcja.

Źródło informacji: Wiki, Ukdefencejournal.org.uk, redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User