W 2025 roku Polska stanie się areną wielu imprez lotniczych, które przyciągną miłośników lotnictwa z całego świata. Min. w Lesznie odbędzie się Antidotum Air Show, znane z dynamicznych pokazów akrobacyjnych i różnorodnych atrakcji dla całych rodzin.
Dzisiaj jest: 14 Maj 2025 | W tym dniu wydarzyło się: 1908 – Wilbur Wright odbył pierwszy lot samolotowy z pasażerem. 1926 – Zakończył się lot sterowca Norge ze Spitsbergenu na Alaskę ponad biegunem północnym. 2005 - Francuski pilot Didier Delsalle na śmigłowcu Eurocopter AS350 Écureuil po raz pierwszy wylądował na szczycie Mount Everestu. 1884 - Urodził się Claudius Dornier, niemiecki konstruktor samolotów, pionier lotnictwa (zm. 1969). 1897 - Roberto Bartini, włosko-radziecki konstruktor lotniczy (zm. 1974). 1981 – Rozpoczęła się misja Sojuz 40 z pierwszym rumuńskim kosmonautą Dumitru Prunariu na pokładzie.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Z okazji dwóch ważnych jubileuszy związanych z historią polskiego lotnictwa cywilnego – 100. rocznicy pierwszego połączenia lotniczego na trasie Warszawa–Kraków–Wiedeń oraz 60. rocznicy przeniesienia lotniska z Rakowic-Czyżyn do Balic – Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na premierę filmu dokumentalnego „Krakowskie lotnicze okno na świat. Od Rakowic-Czyżyn do Balic”, która odbędzie się w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00 w kinie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
"Kontrola Bezpieczeństwa" (oryginalny tytuł „Carry-On”) to film, który dzięki swojej fascynującej fabule łączy w sobie elementy thrillera i dramatu z motywami lotniczymi, co stanowi doskonałe tło do opowieści pełnej napięcia i emocji. Centralnym punktem tej historii jest wyścig z czasem, którego celem jest zapobieżenie potencjalnej katastrofie w środowisku tak złożonym i precyzyjnie regulowanym, jakim jest lotnisko. W rolach głównych znani aktorzy:Taron Egerton, Sofia Carson i Jason Bateman.
If you thought Iceman died in the movie "Top Gun: Maverick", you’re mistaken. Not only did he not die, but he also encountered the young Maverick on his journey. What both gentlemen do at air shows in the USA and beyond is a blend of "Back to the Future" and "Top Gun". Whenever they appear at an Air Show or any other event, hundreds of aviation and "Top Gun" fans line up to take photos with them.
Jeżeli myśleliście, że Iceman umarł w filmie „Top Gun: Maverick” to się mylicie. Nie tylko nie umarł, ale spotkał na swojej drodze również młodego Mavericka. To co obaj dżentelmeni wyprawiają na pokazach lotniczych w USA i nie tylko, to połączenie filmu „Powrót do przyszłości” i „Top Gun”. Gdy tylko pojawiają się na Air Show lub innej imprezie, setki fanów lotnictwa i filmu Top Gun ustawiają się w kolejkach, aby sobie zrobić z nimi zdjęcie.
Zakup południowokoreańskich samolotów szkolno-bojowych FA-50GF i FA-50PL przez polskie Siły Powietrzne od samego początku budził szerokie kontrowersje. Miały one zastąpić wycofywane MiG-29 oraz wypełnić lukę powstałą po ich przekazaniu Ukrainie. Jednak uważane przez część polityków i osoby związane z wojskowością ograniczone możliwości bojowe tych maszyn oraz problemy eksploatacyjne sprawiły, że decyzja o ich zakupie jest szeroko krytykowana.
Miłośnicy lotnictwa już mogą zacierać ręce – nadchodzi Air Show Radom 2025. Pokazy lotnicze odbędą się w dniach 30-31 sierpnia na lotnisku w Radomiu. Wydarzenie to będzie również okazją do świętowania 100-lecia legendarnej "Szkoły Orląt" w Dęblinie. Tymczasem organizatorzy zaprezentowali ceny biletów.
Jedni narzekali a jeszcze inni wyśmiewali brak samolotów na Sadkowie w Radomiu (oficjalnie: Warszawa-Radom). Jednak już za chwilę sytuacja się zmieni — wiosną i latem 2025 roku radomskie lotnisko ponownie zatętni życiem. Oprócz tradycyjnego połączenia do Rzymu pojawią się kolejne destynacje.
W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia na terenie Polski z kilkoma przypadkami, gdzie spadały szczątki rakiet należących do SpaceX. Tym razem nie USA, a Rosja, a raczej byłe ZSRR może zgotować nam niemiłe niespodzianki spadające z nieba.
W pierwszej połowie marca, a dokładnie 6 marca, KC-135 Stratotanker z 126. Skrzydła Tankowania Powietrznego przeprowadził tankowanie polskiego F-35A Lightning II w powietrzu.
Dziś odbył się ostatni pasażerski rejs LOT-owskiego B737-400 SP-LLG.
Ostatnie zdjęcia przy B737-400 SP-LLG - Foto: Anna Kucharz / Aviation24.pl
Należący do PLL LOT Boeing 737-400 o znakach rejestracyjnych SP-LLG, specjalnym rejsem LO3907/08, w dniu 10 marca, na trasie z Lotniska Chopina do Kraków Airport i z powrotem, pożegnał się ze służbą w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT. Koniec kariery we flocie narodowego przewoźnika, będzie jednocześnie początkiem nowego życia maszyny w wersji towarowej. Dla miłośników lotnictwa przewidziano liczne atrakcje oraz specjalne taryfy rejsowe.
Rejs rozpoczął się o 10:40 z Lotniska Chopina i potrwał 55 minut w bardzo komfortowych warunkach. Samolot ten w trakcie użytkowania przez LOT, został zmodyfikowany i dostosowany do współczesnych standardów dla samolotów wąskokadłubowych. Oznacza to, że pasażerowie, niezależnie od klasy w jakiej podróżują, mają do dyspozycji komfortowe fotele wyposażone w gniazdka elektryczne, a także szereg udogodnień wzorowanych na wnętrzu jednych z najnowocześniejszych modeli oferowanych przez Boeinga jak np. dynamiczne oświetlenie LED.
Pożegnanie z honorami
Ze względu na wyjątkowy charakter wydarzenia samolot miał specjalny kod wywoławczy: Last 734. W rejsie powrotnym z lotniska Kraków Airport do Warszawy, został pożegnany salutem wodnym. To był początek atrakcji, ponieważ największe przewidziano po lądowaniu w Warszawie. Lotnisko Chopina rozpoczęło pożegnanie B737-400 również salutem wodnym. Następnie w asyście honorowej koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego, samolot został poprowadzony do wybranego miejsca postojowego na płycie lotniska. Tam miłośnicy lotnictwa mogli wykonać pożegnalne zdjęcia, a także mogli podpisać się na kadłubie samolotu.
F$I$L$M
Boeing 737-400, czyli udana służba w PLL LOT
Pożegnalny rejs Boeing 737-400 to zakończenie 27 lat udanej służby w barwach PLL LOT. Ten model to jeden z najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się na świecie wąskokadłubowych samolotów pasażerskich średniego zasięgu. Wycofanie B737-400, to także koniec historii boeingów 737 Classic pod skrzydłami LOT-u. Historycznie pierwsze samoloty generacji 400 pojawiły się we flocie LOT-u na początku 1993 roku, pięć lat po rozpoczęciu produkcji serii 737-400, aby wraz innymi wersjami tworzyć efektywną i przewidywalną w użytkowaniu grupę samolotów rejsowych. Jednak wraz z rozwojem technologii lotniczych, 400-tki zostały sukcesywnie zastąpione modelami 800, które pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa oraz ograniczyć koszty operacyjne. Ostatni egzemplarz, noszący znaki SP-LLG, wykonał podczas swojej służby 28.970 rejsów, spędzając w powietrzu 55.525 godzin. Pośród Pasażerów, których gościliśmy na jego pokładzie, najbardziej wyjątkowym był Jan Paweł II, który wrócił nim do Rzymu po VII Pielgrzymce do Polski 17 czerwca 1999 roku.
Wprowadzenie do floty krótkiego zasięgu samolotu typu Boeing 737 było prawdziwą rewolucją w lataniu znacznie większy, w porównaniu z radzieckimi samolotami, zasięg, dwuosobowa załoga kokpitowa, wyjątkowo cicha i komfortowa kabina to wszystko sprawiało, że LOT w połowie lat 90-tych dołączył do czołówki nowoczesnych przewoźników lotniczych mówi Michał Czernicki, P.o. Rzecznika Prasowego w PLL LOT.
Zakończenie kariery w lotnictwie rejsowym to w przypadku tego modelu początek nowego życia jako mniejszej maszyny frachtowej. Wiele firm logistycznych docenia inżynieryjną solidność i niezawodne działanie samolotu, w mniejszym stopniu koncentrując się na efektywności kosztowej lotów przy użyciu boeingów generacji 400.
Na pokładzie również znalazła się przedstawicielka naszego portalu, Ania Kucharz. Zapraszamy do obejrzenia jej zdjęć z tego "ostatniego lotu":
Źródło informacji: PLL LOT Foto: Anna Kucharz / Aviation24.pl
50 lat temu Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opuścił samolot An-2R o numerze fabrycznym 1G156-21. Popularnego „Antka” zarejestrowano pod znakami SP-WMF. Minęły prawie cztery dekady i losy tego samolotu splotły się z losami Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Samolot trafił do Wielkopolski i znalazł się na ekspozycji „Agrolotnictwo” tegoż muzeum.
Jak zapewne wiecie, nie trzeba być pilotem, aby kochać lotnictwo. Są różne przejawy tej miłości, czy to w postaci książki, fotografii, filmu, rysunku, malarstwa, rzeźby, nawet tworzenie portalu Aviation24.pl jest też z miłości do lotnictwa. Rzadko jednak słyszymy o poezji lotniczej, choć w Polsce w XX wieku powstał bardzo znany utwór pod nazwą „Marsz Lotników”, gdzie autorką słów była Anna Zasuszanka - nauczycielka języka polskiego. "Marsz Lotników" oczywiście słyszymy w muzycznym wykonaniu, ale bez muzyki też mógłby wybrzmiewać po prostu jako wiersz. Czy są w tych czasach osoby, które przelewają swoją miłość do lotnictwa „na papier” … i to jeszcze w formie poezji? Oczywiście, że tak … a my jedną z takich osób poznaliśmy.
„Lotniczy Lublin” to publikacja wydana przez Fundację Lotniczy Lublin i lubelski oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, opowiadająca o ludziach, przemyśle, konstrukcjach i organizacjach związanych z lotnictwem. Nie zabrakło w niej akcentu związanego z miastem Świdnik. Jeden z rozdziałów książki poświęcony jest Szkole Pilotów Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej w Świdniku. - pisze portal swidnik.pl.
W roku 2020 publikacją Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaczęło serię wydawniczą Skrzydlate traktory. Minęło parę lat i wreszcie światło dzienne ujrzała kolejna publikacja, tym razem poświęcona samolotowi PZL-101 Gawron.
Niniejsza książka jest próbą rozpropagowania wiedzy o początkach lotnictwa spod znaków biało-czerwonej szachownicy. Ma być swoistym wprowadzeniem do historii polskich Wojsk Lotniczych w latach 19181920. Sukces publikacji zależy od tego, czy po jej przeczytaniu czytelnicy zdecydują się sięgnąć po kolejne, poświęcone początkom polskich skrzydeł tytuły, których w ostatnich latach pojawia się coraz więcej.
Dzięki współpracy pasjonatów z „Garnizonu Górnośląskiego”, Stowarzyszenia EROR4x4 oraz Muzeum Motoryzacji i Techniki w Piastowie zorganizowano transport, aż czterech śmigłowców jednocześnie, z Tomaszowic do Zbrosławic.
Policyjna flota na Dolnym Śląsku wzbogaciła się o nowoczesny śmigłowiec Bell-407GXi, który kilka dni temu oficjalnie trafił do służby w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
Airbus dostarczył pierwsze dwa z sześciu śmigłowców H145M Republice Cypryjskiej, a pozostałe dostawy zostaną zrealizowane w tym roku. Śmigłowce będą użytkowane przez Gwardię Narodową Republiki Cypryjskiej.
Nowozelandzka służba poszukiwawczo-ratownicza SRSL złożyła zamówienie na cztery śmigłowce Airbus H145, które wzmocnią działania służb ratownictwa medycznego.
Airbus Helicopters zaprezentował model H140 na targach branży statków powietrznych pionowego startu VERTICON w Dallas w Teksasie. H140 to maszyna klasy 3 ton, która uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych Airbus Helicopters dla służb ratownictwa medycznego, transportu pasażerskiego oraz rynku lotnictwa prywatnego i biznesowego. Wejście H140 do służby planowane jest na 2028 rok w segmencie usług ratownictwa medycznego.