Zakład MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie koło Rzeszowa świętuje wyjątkowy kamień milowy. Powstał tam 5000. moduł turbiny niskiego ciśnienia (LPT) do silnika Pratt & Whitney PW1100G-JM, który napędza samoloty z rodziny Airbus A320neo.
25 września 2025 roku w zakładzie MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie zakończono montaż 5000. modułu turbiny niskiego ciśnienia do silnika PW1100G-JM. To ważny element napędu Pratt & Whitney GTF™, stosowanego w samolotach Airbus A320neo. Moduł LPT odpowiada za dostarczanie mocy potrzebnej do pracy silnika i ma bezpośredni wpływ na jego efektywność oraz osiągi.
Tajęcin jako jedyny dostawca
Zakład w Tajęcinie jest jedynym na świecie dostawcą modułu LPT dla tego modelu silnika. Oznacza to wyjątkową odpowiedzialność i ogromne znaczenie polskiego ośrodka w globalnym łańcuchu dostaw. – Jako dostawca modułu LPT do silnika PW1100G-JM, MTU Aero Engines Polska odgrywa kluczową rolę w niezawodnej i wysokiej jakości produkcji – podkreśliła Silke Maurer, Dyrektor Operacyjny MTU Aero Engines.
Produkcja rozwijana od 2015 roku
Linia montażowa modułów LPT działa w Polsce od 2015 roku i systematycznie zwiększa skalę produkcji. Sukces 5000. egzemplarza to dowód na wysokie kompetencje zespołu oraz trwałą współpracę z Pratt & Whitney. – To osiągnięcie całego zespołu, które potwierdza naszą wiedzę, doświadczenie i zaufanie partnerów – powiedział Jan Florian, prezes zarządu MTU Aero Engines Polska.
Nie tylko turbiny
Choć montaż modułów LPT to specjalizacja Tajęcin, w zakładzie powstają także inne elementy silnika PW1100G, w tym łopatki sterujące i rotujące czy pierścienie uszczelniające. Prowadzone są również operacje wstępne dla bardziej złożonych komponentów, takich jak zintegrowane tarcze wirnikowe. Zespół inżynierów zajmuje się także projektowaniem, obliczeniami, testami oraz opracowywaniem metod napraw. Dodatkowo dział IT w Tajęcinie świadczy zaawansowane usługi informatyczne dla innych lokalizacji MTU Aero Engines.
Polskie centrum kompetencji
Obecnie w Tajęcinie pracuje ponad 1400 ekspertów. MTU Aero Engines Polska produkuje części silników używanych w samolotach Airbus, Boeing, Cessna i Gulfstream. Zakład specjalizuje się również w elementach turbin gazowych oraz montażu centralnych korpusów turbiny (Turbine Center Frames). Dzięki temu jest jednym z kluczowych ogniw globalnego łańcucha dostaw przemysłu lotniczego.
Źródło informacji: mater. prasowe MTU Aero Engines Polska / redag. Aviation24.pl