Konsorcjum firm Vanderlande Logistics GmbH oraz Vanderlande Logistics, Unipessoal Lda zostało wybrane do zaprojektowania, dostarczenia, montażu, uruchomienia, a także obsługi i konserwacji Systemu Obsługi Bagażu (BHS) na Lotnisku CPK. To jedna z kluczowych inwestycji, ponieważ system bagażowy wpływa bezpośrednio na czas oczekiwania na bagaż, efektywność przesiadek oraz komfort pasażerów.
Postępowanie przetargowe na BHS było prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. W lipcu 2025 roku nastąpiło otwarcie ofert, które zawierały trzy elementy: koszt dostawy i montażu systemu (netto, w euro), koszt utrzymania i konserwacji przez pięć lat od uruchomienia lotniska (netto, w złotówkach), i opcję przedłużenia tej części o dodatkowe pięć lat (również w złotówkach).
Oferta konsorcjum Vanderlande oszacowała koszt montażu systemu na około 115 mln euro, natomiast utrzymania i konserwacji w części podstawowej na 97 mln zł, z opcją przedłużenia umowy za 93 mln zł. Dla porównania BEUMER Group Poland Sp. z o.o. zaproponowało 198 mln euro za montaż i dostawę, oraz odpowiednio 116 mln zł (część podstawowa) i 123 mln zł (opcjonalne przedłużenie).
Warunki udziału w przetargu były dość rygorystyczne. W 2024 r. CPK ogłosiło postępowanie, a do udziału zostały dopuszczone trzy podmioty z UE. Kluczowe było doświadczenie: konieczne było, aby wykonawca w ciągu ostatnich 25 lat uruchomił system BHS na lotnisku, które obsługuje co najmniej 30 mln pasażerów rocznie. W kwietniu 2025 r. te podmioty zostały zaproszone do złożenia ofert.
System obsługi bagażu będzie zajmował ogromną przestrzeń – około 80 tys. m² w terminalu – a długość taśmociągów transportowych bagażu przekroczy 16 km. Technologia, która będzie zastosowana, to ICS (Individual Carrier System), czyli system tac lub pojemników indywidualnych. Pozwoli on na 100-procentowe śledzenie bagażu, lepsze sortowanie, mniejsze ryzyko uszkodzeń oraz modułową rozbudowę w miarę zwiększania ruchu lotniczego.
Źródło informacji: mater. prasow. CPK / redag. Aviation24.pl