fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Taśma na miejscu zdarzenia
Zdjęcie ilustracyjne/poglądowe - Foto: Pixabay License

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała coroczny raport Annual Safety Review 2025. Dokument podsumowuje dane za rok 2024, wskazuje kluczowe ryzyka i analizuje wypadki oraz incydenty w lotnictwie cywilnym w Europie i na świecie.

W 2024 roku odnotowano 14 śmiertelnych wypadków lotniczych na świecie, co oznacza powrót do poziomu sprzed pandemii. Łącznie zginęło 304 osoby, z czego 279 w trzech największych katastrofach – ATR72 w Brazylii, Embraer ERJ190 w Kazachstanie i Boeing 737-800 w Korei Południowej.

W Europie doszło do trzech śmiertelnych wypadków, w których zginęły trzy osoby. Była to najwyższa liczba w ostatnich latach, choć znacznie niższa w porównaniu ze światowymi statystykami.

Statystyki i trendy

W 2024 roku europejskie linie lotnicze przewiozły liczbę pasażerów na poziomie 96% ruchu sprzed pandemii (2019 rok). Liczba operacji lotniczych rosła, osiągając ponad 7,7 mln lotów w UE.

EASA wskazuje, że mimo rosnącej liczby lotów, wskaźniki bezpieczeństwa w wielu segmentach pozostają bliskie rekordowo niskim wartościom z ostatniej dekady. Najczęstsze przyczyny wypadków to błędy załóg w trudnych warunkach pogodowych, problemy techniczne oraz ograniczenia związane z interfejsem człowiek–maszyna.

Kluczowe obszary ryzyka

Raport podkreśla, że do głównych zagrożeń należą: utrata kontroli nad statkiem powietrznym (aircraft upset), zderzenia z ziemią (CFIT), wyjazd poza pas startowy (runway excursion), wypadki w lotnictwie cargo, które zdarzają się proporcjonalnie częściej niż w innych segmentach lotnictwa (udział lotnictwa cargo w ogólnej liczbie operacji jest stosunkowo niewielki, ale jeśli spojrzymy na wypadki śmiertelne, to cargo odpowiada za większy procent zdarzeń, niż wynikałoby to z jego udziału w rynku).

Nowe wyzwania – drony i cyberbezpieczeństwo

EASA zwraca uwagę na dynamiczny rozwój rynku dronów, od rekreacyjnych po skomplikowane operacje komercyjne BVLOS. To wymaga od władz krajowych nowego podejścia do nadzoru i zarządzania ryzykiem. Agencja podkreśla także rosnące znaczenie cyberbezpieczeństwa i analizę danych w ramach programu Data4Safety, który pozwala łączyć informacje z wielu źródeł i lepiej identyfikować złożone zagrożenia.

Infrastruktura i operacje naziemne

Rok 2024 przyniósł pozytywne dane w zakresie bezpieczeństwa na lotniskach. Odnotowano rekordowo niski wskaźnik wypadków – 0,7 na milion operacji lotniskowych, co oznacza spadek o połowę w porównaniu z 2023 rokiem.

Kierunki działań w Europie

Raport wskazuje, że poprawa bezpieczeństwa wymaga dalszego rozwoju nadzoru, lepszego planowania działań korygujących przez krajowe władze lotnicze (NCAs) oraz wzmocnienia standardów w obszarach dynamicznie rosnących, takich jak UAS czy U-space.

Cały raport dostępny jest na stronie EASA.

Źródło informacji: EASA / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User

Przeczytaj inne publikacje