Przygotowanie i realizacja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2021–2023 nie przebiegała prawidłowo, informuje w raporcie Najwyższa Izba Kontroli.
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego nierzetelnie sprawował nadzór nad realizacją inwestycji, nieprawidłowo definiował jej skalę i zakres realizacji zakładając nieaktualne, nierealistyczne i niemożliwe do dotrzymania terminy.
Polskie Porty Lotnicze S.A. (do marca 2023 r. przedsiębiorstwo państwowe „Porty Lotnicze”) bezpodstawnie odstąpiły od modernizacji Lotniska Chopina i rozwijania portu lotniczego w Modlinie, ponosząc jednocześnie wielomilionowe nakłady na budowę Lotniska Warszawa-Radom, bez uzasadnienia ekonomicznego i w oparciu o nierealne założenia. Skutkowało to brakiem zwiększenia przepustowości tych portów, a w konsekwencji utraconymi przychodami. Z kolei CPK sp. z o.o. nierzetelnie planowała i rozliczała wydatki na inwestycję, a dokumenty wdrożeniowe przygotowywała z wielomiesięcznym opóźnieniem. Wszystkie informacje zostały zawarte w komunikacie prasowym.
Wyniki kontroli przeprowadzonej przez NIK wskazują na konieczność podjęcia pilnych działań przez wszystkie kontrolowane podmioty. Dlatego Izba sformułowała wnioski do:
Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego o:
- dokonanie przeglądu procedur nadzoru nad Programem CPK oraz rozważenie wprowadzenia zmian skutkujących wzmocnieniem nadzoru Pełnomocnika w celu terminowej i zgodnej z założeniami realizacji zadań wskazanych w Programie CPK;
- rozważenie próby renegocjowania postanowień Porozumienia w sprawie finansowania tzw. Drogi Czerwonej w celu pełnego zabezpieczenia interesów CPK sp. z o.o.
Prezesa Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. o:
- wzmocnienie mechanizmów kontroli i nadzoru w celu terminowego i zgodnego z założeniami realizowania inwestycji budowy CPK;
- rozważenie podjęcia działań zmierzających do renegocjacji Porozumienia dotyczącego wsparcia udzielonego w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego CPK dla GDDKiA na zadanie tzw. Droga Czerwona w celu ustalenia nowych, gospodarnych zasad przekazywania i wydatkowania środków, i zwrotu dotychczas niewykorzystanych;
- zapewnienie skutecznej kontroli na etapie realizacji umów wsparcia, których źródłem finansowania są środki PSG CPK;
- wzmocnienie mechanizmów kontroli i nadzoru w zakresie wydatków na usługi reklamowe i promocyjne.
Prezesa Zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A. o:
- wzmocnienie mechanizmów nadzoru i kontroli nad planowaniem oraz realizacją procesów inwestycyjnych;
- zintensyfikowanie działań w celu realizacji inwestycji dotyczących modernizacji Lotniska Chopina w zakresie dostosowania jego przepustowości do założeń Programu CPK na lata 2024–2032;
- przeprowadzenie optymalizacji kosztów funkcjonowania oraz wzmocnienie procesu pozyskania klientów na Lotnisku Warszawa-Radom;
- opracowanie pożądanego, z punktu widzenia PPL, modelu funkcjonowania Lotniska Warszawa-Modlin, w tym wysokości zaangażowania kapitałowego w jego rozbudowę i zwiększenie przepustowości, w celu właściwego zarządzania i koordynacji ruchu lotniczego na terenie województwa mazowieckiego;
- wdrożenie mechanizmów nadzoru i kontroli procesów aktualizacji planów generalnych lotnisk.
Źródło informacji: komunikat NIK