Korean Air ogłosiły zamiar zakupu 103 nowych samolotów Boeing, 19 zapasowych silników od GE Aerospace i CFM International oraz podpisanie 20-letniego kontraktu serwisowego z GE Aerospace. Całkowita wartość inwestycji wynosi około 50 miliardów dolarów amerykańskich (około 70 bilionów wonów koreańskich).
Według oficjalnych informacji, umowa obejmuje: 20 Boeingów 777-9, 25 Boeingów 787-10, 50 Boeingów 737-10 i 8 frachtowców Boeing 777-8F.
Łączna wartość zamówienia na samoloty wynosi 36,2 mld USD. Dodatkowo przewoźnik zamówił 11 silników od GE Aerospace oraz 8 od CFM International, o wartości 690 mln USD. Największą część inwestycji – 13 mld USD – stanowi kontrakt serwisowy na 20 lat, obejmujący obsługę techniczną 28 samolotów.
Umowę podpisano 25 sierpnia w Waszyngtonie, w obecności m.in. Waltera Cho – prezesa i CEO Korean Air oraz Hanjin Group, Stephanie Pope – prezes i CEO Boeing Commercial Airplanes oraz Russella Stokesa – prezesa GE Aerospace Commercial Engines & Services.
– To porozumienie z naszymi długoletnimi partnerami, Boeingiem i GE, jest kluczowym momentem dla Korean Air. Zakup nowych generacji samolotów to fundament strategii modernizacji floty, pozwalający na znaczną poprawę efektywności paliwowej i komfortu pasażerów. To także istotny krok w procesie fuzji z Asiana Airlines – powiedział Walter Cho.
– Czujemy się zaszczyceni, że możemy wzmocnić współpracę z Korean Air poprzez to przełomowe porozumienie. Jako że przewoźnik przekształca się w większą, zintegrowaną linię, Boeing zapewni wsparcie w budowie jednej z najbardziej efektywnych flot na świecie – dodała Stephanie Pope.
Harmonogram dostaw i strategia floty
Nowe samoloty mają być dostarczane etapami do końca 2030 roku. Plan wpisuje się w długoterminową strategię Korean Air, która zakłada standaryzację floty wokół pięciu rodzin samolotów: Boeing 777, 787 i 737 oraz Airbus A350 i A321-neo.
Przewoźnik podkreśla, że uproszczenie struktury floty pozwoli zwiększyć efektywność operacyjną, poprawić ekonomikę skali, a jednocześnie ograniczyć emisje CO₂ i obniżyć zużycie paliwa.
Współpraca z amerykańskim przemysłem lotniczym
Decyzja o zakupie nowych samolotów i podpisaniu umów serwisowych z amerykańskimi producentami wpisuje się w długoletnią współpracę Korean Air z partnerami z USA. Historia ta sięga 1971 roku, gdy przewoźnik uruchomił pierwszą trasę cargo do Los Angeles, a rok później pierwsze połączenie pasażerskie na trasie Seul – Tokio – Honolulu – Los Angeles.
Obecnie linia współpracuje z wieloma amerykańskimi firmami, m.in. Pratt & Whitney, GE, Hamilton Sundstrand czy Honeywell.
Źródło informacji: Boeing, Korean Air / redag. Aviation24.pl