Grupa DHL ponownie znalazła się w gronie światowych liderów w zakresie wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Firma zwiększa udział czystszego paliwa w transporcie lotniczym i zapowiada ambitne cele na kolejne lata.
Wzrost udziału SAF w paliwie lotniczym
Według danych DHL, w 2024 roku firma pozyskała 3,52% paliwa lotniczego z alternatywnych źródeł. To wynik wyższy niż średnia rynkowa i znaczący krok w stronę ograniczenia emisji dwutlenku węgla.
Plan DHL zakłada, że do 2030 roku aż 30% wykorzystywanego w transporcie lotniczym paliwa będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych. Aby to osiągnąć, firma podpisała długoterminowe kontrakty z dostawcami, m.in. bp, Neste oraz World Energy.
Globalna produkcja SAF dynamicznie rośnie
Z danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) wynika, że w 2024 roku produkcja SAF przekroczyła 1,3 mld litrów. To dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.
W 2025 roku ma to być już 2,7 mld litrów, co odpowiada 0,7% całkowitej produkcji paliwa lotniczego. Choć udział procentowy wciąż jest niewielki, tempo wzrostu pokazuje wyraźny trend w kierunku bardziej zrównoważonego lotnictwa.
Europa wyprzedza konkurencję
Europejskie linie lotnicze są liderem w stosowaniu SAF. Wynika to z regulacji unijnych i brytyjskich, które nakładają obowiązek wykorzystania co najmniej 2% zrównoważonego paliwa.
Inne państwa, takie jak Singapur, Brazylia czy Indonezja, także wprowadzają lokalne wymogi. Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych stosowanie SAF jest dobrowolne. Amerykański rząd oferuje linie lotniczym zachęty finansowe, jednak brak obowiązku powoduje wolniejsze tempo zmian.
Długoterminowe kontrakty DHL
Grupa DHL zabezpieczyła dostawy ponad 800 mln litrów SAF od bp i Neste do 2026 roku. Dodatkowo siedmioletnia umowa z World Energy obejmuje kolejne 668 mln litrów.
Według szacunków, te kontrakty pozwolą ograniczyć emisję CO₂ o blisko 1,7 mln ton w całym okresie ich obowiązywania.
Usługa GoGreen Plus zyskuje popularność
DHL Express, dywizja obsługująca przesyłki ekspresowe, rozwija usługę GoGreen Plus. Dzięki niej klienci mogą zmniejszyć ślad węglowy swoich wysyłek.
W Polsce zainteresowanie tą usługą rośnie bardzo szybko. Między IV kwartałem 2024 roku a I kwartałem 2025 odnotowano 234% wzrost liczby przesyłek w ramach GoGreen Plus. Przybyło też 75% nowych klientów. Najczęściej wybierają ją firmy z branży technologicznej oraz sektora life science & healthcare.
Źródło informacji: DHL / redag. Aviation24.pl