fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Lotnisko Chopina w Warszawie
Lotnisko Chopina w Warszawie - Foto: mater. prasow. PPL / Lotnisko Chopina / D. Kłosiński

Lotnisko Chopina w Warszawie w ciągu jednego miesiąca obsłużono 2 271 304 pasażerów, co stanowi wzrost o 13,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dodatkowo odnotowano rekordową dobową liczbę pasażerów – 84 910 osób. Od początku roku przez warszawski port przewinęło się już ponad 11 milionów podróżnych.

Największy ruch pasażerski dotyczył lotów w obrębie strefy Schengen, z których w pierwszym półroczu skorzystało ponad 7,2 miliona osób. Rejsy krajowe wybrało blisko 800 tysięcy pasażerów. W samym czerwcu przeprowadzono 17 123 pasażerskie operacje lotnicze, a całkowita liczba operacji w tym miesiącu wyniosła 18 317. Wskaźnik wypełnienia miejsc na pokładach samolotów osiągnął najwyższy poziom w bieżącym roku – 83,6 procent.

Struktura udziału rynkowego przewoźników nieco się zmieniła. Linie niskokosztowe zwiększyły swój udział o jeden punkt procentowy, osiągając poziom 26 procent. Przewoźnicy tradycyjni odpowiadają za 61 procent rynku, a linie czarterowe utrzymują się na poziomie 13 procent.

Jak zaznacza Łukasz Chaberski, prezes zarządu PPL S.A., czerwiec był kolejnym miesiącem potwierdzającym rosnącą rolę Lotniska Chopina w europejskim systemie transportu lotniczego. W jego ocenie, dalszy rozwój portu wymaga inwestycji, które nie tylko odpowiedzą na ograniczenia infrastrukturalne, ale będą też impulsem do przyspieszenia budowy CPK. Prezes zwraca uwagę, że brak działań modernizacyjnych oznaczałby utratę około 32 milionów pasażerów i oddanie tego ruchu konkurencyjnym lotniskom w regionie, takim jak Praga, Wiedeń czy Berlin. Podkreśla również, że koszt inwestycji w Chopina jest wielokrotnie niższy niż potencjalne straty dla polskiej gospodarki, które według szacunków ACI Europe mogłyby wynieść nawet 30 miliardów złotych.

W rankingu najpopularniejszych tras regularnych niezmiennie prowadzi Londyn. Kolejne miejsca zajmują Paryż, Amsterdam, Bruksela i Kopenhaga. W przypadku połączeń czarterowych dominują kierunki wakacyjne – na czele znajduje się Antalya, a dalej egipskie destynacje: Marsa Alam, Hurghada i Sharm el-Sheikh. Piątkę najpopularniejszych zamyka Rodos.

Równie imponujące wyniki odnotowano w przewozach cargo. W czerwcu obsłużono 11 156 ton ładunków, co jest najwyższym miesięcznym wynikiem w tym roku i drugim najlepszym rezultatem w historii portu. Łącznie w pierwszym półroczu 2025 roku przez warszawski port przeszło ponad 63 tysiące ton cargo – o 18 procent więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Lotnisko Chopina rozpoczęło również komercyjne tankowanie samolotów paliwem zrównoważonym SAF (Sustainable Aviation Fuel), dostarczanym przez Orlen. SAF to paliwo produkowane z odnawialnych lub odpadowych surowców i mieszane z tradycyjnym JET A-1, co znacząco redukuje emisję gazów cieplarnianych. Pierwszym samolotem, który skorzystał z tego rozwiązania, był rejs PLL LOT do Brukseli 2 lipca. Paliwo spełnia normy ReFuelEU Aviation, zgodnie z którymi od 2025 roku obowiązywać będzie 2-procentowy udział SAF w całkowitej sprzedaży paliw lotniczych. Równolegle planowana jest budowa stacji wodorowej dla obsługi naziemnej w ramach projektu HySPARK.

Lotnisko Chopina zostało także docenione w konkursie Event Visionary Awards za organizację wydarzenia z okazji Dnia Gwiezdnych Wojen. Wspólnie z partnerami – m.in. The Walt Disney Company Polska, LEGO Polska i wydawnictwem Dressler – port zrealizował innowacyjną akcję, która zamieniła terminal w fikcyjny międzygalaktyczny port. Projekt wyróżniono za pomysłowość, skalę i efektywność – kampania osiągnęła prawie 11 milionów wyświetleń w mediach społecznościowych i tysiące interakcji. Zdaniem władz portu, tego typu inicjatywy nie tylko umacniają wizerunek lotniska jako nowoczesnego i przyjaznego, ale też realnie budują jego rozpoznawalność i lojalność wśród pasażerów.

Źródło informacji: Lotnisko Chopina / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User