Port Lotniczy Szczecin-Goleniów zakończył pierwszy etap kluczowej inwestycji związanej z modernizacją systemu świetlnych pomocy nawigacyjnych do kategorii CAT II. Projekt „Wykonanie systemu świetlnych pomocy nawigacyjnych CAT II wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest współfinansowany ze środków instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF 2) na lata 2021–2027.
W ramach zakończonych prac wykonano nowe malowanie pasa startowego oraz zainstalowano dodatkowe światła podejścia, progowe, końcowe i krawędziowe. Zastosowany w systemie LED pozwala na znaczną, bo aż 80-procentową oszczędność energii elektrycznej. Dzięki temu poprawi się nie tylko efektywność energetyczna lotniska, ale przede wszystkim bezpieczeństwo operacji w trudnych warunkach atmosferycznych.
Obecnie w porcie lotniczym funkcjonuje system ILS CAT I, który umożliwia lądowania przy podstawie chmur na wysokości 200 stóp i widoczności poziomej nie mniejszej niż 550 metrów. Po zakończeniu modernizacji i uzyskaniu certyfikacji systemu ILS CAT II, piloci będą mogli wykonywać podejścia do lądowania przy podstawie chmur na wysokości 100 stóp i widoczności 300 metrów, a także starty przy widoczności od 200 metrów.
Trwające prace modernizacyjne przygotowują szczecińskie lotnisko do pełnej certyfikacji systemu nawigacyjnego w kategorii CAT II, co znacznie poprawi regularność operacji lotniczych w regionie, zwłaszcza w okresach złych warunków pogodowych. Kolejny etap certyfikacji przewidziano na wrzesień tego roku.
Źródło: Szczecin Airport / redag. Aviation24.pl