Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) w czerwcu 2025 roku wstrzymała prace nad pozwoleniem wykonywania lotów pasażerskich przez jednego pilota – program Extended Minimum Crew Operations (eMCO) został zawieszony aż do wdrożenia nowych technologii wspierających pilotów.
Według raportu EASA z 20 czerwca, istniejące kokpity nie zapewniają odpowiedniego wsparcia w krytycznych fazach lotu – brakuje zaawansowanych systemów wykrywających zagrożenia, monitorujących zdrowie jedynego pilota oraz wspomagających automatyzację decyzji. Agencja podkreśla, że inteligentne kokpity muszą najpierw przejść rygorystyczne testy certyfikacyjne, zanim eMCO zostanie wznowione.
Od 2021 roku EASA finansowała projekt eMCO‑SiPO, w ramach Horizon Europe, za 14,2 mln EUR, obejmujący testy i symulacje ryzyka. Tymczasowe zatrzymanie miało charakter defensywny – priorytetem pozostaje bezpieczeństwo pasażerów, nawet kosztem opóźnienia innowacji.
Inicjatywa promowana przez Airbus i innych producentów miała na celu obniżenie kosztów operacyjnych i umożliwienie jednemu pilotowi obsługi długich rejsów. Obecnie jednak linie lotnicze muszą poczekać na rozwój "smart cockpit" – inteligentnych systemów, które przejmą część zadań.
Zawieszenie eMCO pokazuje, jak bardzo EASA ceni odpowiedzialny rozwój. Linie i dostawcy systemów czekają teraz na konkretne wymagania certyfikacyjne i zapowiedzi powrotu do fazy testów.
Źródło informacji: EASA (oficjalna strona), AviationSourceNews, Airport‑Technology / redag. Aviation24.pl