fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Silnik Trend 1000 od Rolls-Royce
Silnik Trend 1000 od Rolls-Royce - Foto: Mater. prasowe RR

Rolls-Royce ogłosił wprowadzenie pierwszego z dwóch planowanych pakietów Durability Enhancement Package dla silników Trent 1000. Zmiany te mają na celu ponad dwukrotne wydłużenie okresu eksploatacji silnika przed koniecznością planowanej obsługi technicznej (tzw. „Time on Wing”).

To istotny krok w realizacji strategii transformacji firmy w kierunku organizacji wydajniejszej, bardziej konkurencyjnej, odpornej i zdolnej do dalszego rozwoju.

Zwiększenie „Time on Wing” przyniesie użytkownikom wymierne korzyści: poprawę wykorzystania floty, ograniczenie kosztów związanych z serwisowaniem oraz większą przewidywalność planowania obsługi technicznej. Nowe rozwiązania uzupełniają dotychczasową, bardzo dobrą niezawodność silnika Trent 1000.

Pakiet trwałościowy jest montowany w nowych silnikach od stycznia 2025 roku i będzie stosowany w egzemplarzach przeznaczonych do dostaw po uzyskaniu odpowiednich certyfikacji. Od dziś komponenty te trafiają również do zakładów obsługowych na całym świecie, aby mogły być montowane w jednostkach już eksploatowanych. Rolls-Royce zapowiada, że w ciągu dwóch lat wszystkie silniki Trent 1000 zostaną objęte modernizacją.

Nowe rozwiązania technologiczne zostały już z powodzeniem zastosowane od 2022 roku w silnikach Trent 7000, gdzie w wielu przypadkach czas eksploatacji do pierwszej obsługi uległ potrojeniu. Doświadczenia z eksploatacji tej jednostki stanowią dla Rolls-Royce potwierdzenie, że podobny efekt zostanie osiągnięty również w przypadku Trent 1000.

Wprowadzone innowacje są częścią wartego 1 miliard funtów programu poprawy trwałości całej rodziny silników Trent, obejmującego także modele Trent 7000, Trent XWB-84 oraz Trent XWB-97. Firma ogłosiła wcześniej w 2025 roku, że zamierza podwoić swoje wcześniejsze cele dotyczące wydłużenia średniego „Time on Wing” – z 40% do 80% do roku 2027.

Tufan Erginbilgic, CEO Rolls-Royce, podkreślił: - Trent 1000 to dla nas kluczowy produkt i dzisiejszy dzień otwiera nowy rozdział w jego historii. Ulepszone silniki zapewnią naszym klientom i pasażerom jeszcze większą trwałość, dzięki sprawdzonym rozwiązaniom technologicznym, które już przekroczyły nasze oczekiwania w Trent 7000. Inwestycje w nowe technologie sprawiają, że Trent 1000 będzie jeszcze lepiej służył Boeingowi, naszym klientom i inwestorom. To sytuacja korzystna dla wszystkich stron.

Pierwsza faza pakietu obejmuje m.in. zwiększenie o 40% chłodzenia turbiny wysokiego ciśnienia, a także modyfikacje systemu spalania, dysz paliwowych oraz oprogramowania sterującego pracą silnika.

Rob Watson, prezes Rolls-Royce Civil Aerospace, dodał: – To ważny dzień zarówno dla Rolls-Royce, jak i naszych klientów oraz partnera, firmy Boeing. Wiemy, że te same ulepszenia przyniosły potrojenie „Time on Wing” w przypadku Trent 7000, dlatego jesteśmy pewni podobnego sukcesu dla Trent 1000. Aby maksymalnie skrócić czas wprowadzenia zmian, rozpoczęliśmy instalację nowych rozwiązań już przed uzyskaniem certyfikacji – teraz wejdą one do floty bez zwłoki.

Trwa również praca nad drugą fazą pakietu, testowaną obecnie w zakładach w Derby (Wielka Brytania). Przyniesie ona dalsze zwiększenie „Time on Wing” o 30% zarówno w Trent 1000, jak i Trent 7000. Zmiany obejmą m.in. nowoczesne powłoki płytek komory spalania pracujących w trudnych warunkach, usprawnienia chłodzenia i powłok łopatek kierujących przepływem gazów w turbinie wysokiego ciśnienia, obniżenie masy oraz poprawę powłok łopatek turbiny wysokiego ciśnienia, a także nową konstrukcję połączenia komory spalania z turbiną, zaczerpniętą z najnowszej wersji Trent XWB-84 EP. Ulepszenia te mają trafić do floty Trent 1000 od początku 2026 roku.

Transformacja Rolls-Royce pozwala firmie realizować kluczowe cele strategiczne – dzisiejsza premiera pakietu dla Trent 1000 jest tego doskonałym przykładem. Dzięki niej silnik ten stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny i atrakcyjny dla użytkowników, zachowując jednocześnie wysoką niezawodność potwierdzoną w eksploatacji.

Źródło informacji: Rolls-Royce / modyf. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User