Port Authority of New York and New Jersey, we współpracy z Realterm i Worldwide Flight Services (WFS), oficjalnie otworzyły nowoczesne, zintegrowane centrum obsługi cargo na lotnisku im. Johna F. Kennedy’ego (JFK) w Nowym Jorku. Inwestycja o wartości 270 milionów dolarów to pierwsza tego typu infrastruktura na JFK od 25 lat, która skonsoliduje operacje z czterech różnych stref cargo w jedno nowoczesne centrum, znacznie usprawniając przepływ towarów, zmniejszając zatłoczenie i otwierając przestrzeń pod dalszy rozwój lotniska.
Nowy terminal cargo, zajmujący 26 akrów i oferujący 32 500 m² powierzchni, został zaprojektowany z myślą o przyszłości – odpowiada na potrzeby współczesnego handlu międzynarodowego, a jego znaczenie dla regionu i kraju jest nie do przecenienia. Sektor cargo na JFK generuje ponad 11,4 miliarda dolarów rocznie oraz zapewnia ponad 93 000 miejsc pracy (bezpośrednio i pośrednio). Nowe centrum ma przyczynić się do stworzenia kolejnych miejsc pracy oraz wspierać rozwój branż zależnych od szybkiego i bezpiecznego transportu towarów – takich jak farmaceutyka, elektronika czy produkty łatwo psujące się.
W nowym obiekcie wdrożono innowacyjny system zarządzania dokami, który umożliwia automatyczne przydzielanie miejsc rozładunku na podstawie wielkości, rodzaju i zawartości przesyłki. Dzięki temu skrócone zostają czasy oczekiwania dla kierowców ciężarówek, zredukowane zostaje zatłoczenie wokół terminala, a cała operacja staje się bardziej ekologiczna.
Po raz pierwszy na JFK powstała dedykowana przestrzeń chłodnicza (280 m²) dla towarów wymagających kontrolowanej temperatury: 2–8°C oraz 15–25°C. To ogromny krok naprzód w obsłudze leków i produktów spożywczych.
Obiekt został wyposażony w nowoczesne elektryczne wózki widłowe, ładowarki do pojazdów elektrycznych oraz zautomatyzowany system zarządzania ładunkami. Wszystko to wpisuje się w strategię Port Authority zakładającą osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku.
Projekt nie tylko usprawnia logistykę, ale także przyczynia się do aktywizacji lokalnych społeczności. Ponad 42% kontraktów budowlanych trafiło do firm prowadzonych przez mniejszości i kobiety (MWBE), a 100 nowych etatów trafi przede wszystkim do mieszkańców okolicznych dzielnic – dzięki współpracy z organizacjami takimi jak Council for Airport Opportunity.
Kevin O’Toole, przewodniczący Port Authority, podkreśla, że inwestycja to „kolejny dowód przemiany, jaką przechodzą nowojorskie lotniska”, a Rick Cotton, dyrektor wykonawczy PA, dodaje: „JFK odgrywa kluczową rolę w globalnym handlu – ta inwestycja wzmacnia jego pozycję jako bramy do świata”.
Z kolei David Rose z Realterm i Mike Simpson z WFS podkreślają, że nowy terminal to pokaz możliwości wynikających z partnerstw publiczno-prywatnych oraz symbol nowej generacji operacji cargo – bardziej cyfrowych, bardziej ekologicznych i bardziej efektywnych.
Źródło informacji i zdjęć: Rubenstein / modyf. Aviation24.pl