TOPR przekazał informacje dotyczące planów związanych z modernizacją floty lotniczej oraz zapewnieniem ciągłości działań ratowniczych w Tatrach. Ratownicy ogłosili zamiar zakupu nowego śmigłowca, który w perspektywie kilku lat zastąpi obecnie używanego Sokoła W-3A. Jednocześnie w najbliższych latach planowany jest także kompleksowy przegląd i modernizacja tej maszyny.
W związku z licznymi zapytaniami i inicjatywami dotyczącymi organizowania zbiórek na nowy śmigłowiec, TOPR podkreśla, że projekt ten będzie finansowany ze środków publicznych. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zadeklarowało wsparcie zarówno dla zakupu nowej maszyny, jak i dla remontu obecnie eksploatowanego śmigłowca W-3A Sokół.
Ratownicy przypominają, że w ostatnich latach liczba turystów odwiedzających Tatry wzrosła bardzo dynamicznie. Wiąże się to z coraz większą liczbą akcji ratowniczych i interwencji medycznych w górach. Dlatego konieczne jest zapewnienie nowoczesnego sprzętu oraz utrzymanie wysokiej gotowości operacyjnej obecnej floty.
Zgodnie ze strategią TOPR, czas niezbędny do zakupu i pełnego wdrożenia nowego śmigłowca to około 4–5 lat. W tym okresie cała załoga – piloci, mechanicy i ratownicy – będzie musiała przejść szkolenia i zdobyć nowe uprawnienia wymagane przy obsłudze nowego typu maszyny. Docelowo TOPR planuje, by w 2030 roku nowy śmigłowiec był już dostępny pod Tatrami, a od 2031 roku mógł w pełni zastąpić dotychczas używanego Sokoła.
Jednocześnie bieżące działania ratownicze w Tatrach są realizowane przy pomocy śmigłowca W-3A Sokół, który przechodzi cykliczne prace serwisowe i utrzymywany jest w pełnej sprawności technicznej. Przegląd główny oraz remont i modernizacja maszyny zaplanowane są na lata 2026–2027. W tym czasie, w razie konieczności, działania TOPR będą wspierane przez Lotnictwo Wojska Polskiego. Prowadzone są już rozmowy w tej sprawie, aby przestoje techniczne były jak najkrótsze.
Ratownicy dziękują wszystkim osobom i instytucjom, które oferowały wsparcie oraz pomoc w zakupie nowego śmigłowca. Podkreślają jednocześnie, że finansowanie tego projektu jest zapewnione w ramach środków publicznych. TOPR wyraził także wdzięczność MSWiA za współpracę organizacyjną oraz MON i Lotnictwu Wojskowemu za bieżące i planowane wsparcie lotnicze.
Źródło informacji: TOPR / redag. Aviation24.pl