14 czerwca 2025 roku na terenie lotniska w Dęblinie odbył się wyjątkowy Piknik Naukowo-Lotniczy, zorganizowany z okazji setnej rocznicy powstania Szkoły Orląt. Wydarzenie przyciągnęło tłumy pasjonatów lotnictwa nie tylko z Dęblina, ale i z całej Polski.
Była to niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć z bliska zarówno współczesne, jak i historyczne statki powietrzne, spotkać się z pilotami, instruktorami oraz wykładowcami LAW, a także skorzystać z licznych atrakcji edukacyjnych i rodzinnych.
Głównym punktem programu były dynamiczne pokazy lotnicze, podczas których piloci prezentowali swoje umiejętności w powietrznych ewolucjach i akrobacjach na granicy możliwości technicznych maszyn. Publiczność mogła podziwiać zarówno samoloty i śmigłowce szkoleniowe, jak i transportowe, historyczne oraz bojowe.
W powietrzu pojawiły się m.in. samoloty Diamond DA20, Diamond DA40 i Diamond DA42, nowoczesne maszyny szkoleniowe pochodzące z pierwszych dwóch dekad XXI wieku, wykorzystywane do podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów. Swoje możliwości zaprezentował także śmigłowiec Robinson R44, lekka czteromiejscowa konstrukcja z lat 90., oraz Guimbal Cabri G2, nowoczesny dwumiejscowy śmigłowiec szkoleniowy francuskiej produkcji. W powietrzu nie zabrakło również M-346 Bielik – zaawansowanego samolotu szkolenia bojowego z lat 2000. oraz Ekstry 300 LP, akrobacyjnej maszyny wykorzystywanej przez Macieja Kulaszewskiego.
Podczas pokazu można było także zobaczyć PZL-130 Orlik – polski samolot szkoleniowy z lat 80., wykorzystywany przez siły powietrzne do treningu pilotów wojskowych. W bloku transportowym zaprezentowały się CASA C-295M – średni samolot transportowy z początku XXI wieku, C-130 Hercules – legenda lotnictwa transportowego z lat 50. wielokrotnie modernizowana i używana do tej pory przez siły powietrzne, SAAB 340 AEW – samolot wczesnego ostrzegania zbudowana na bazie samolotu z lat 80. Dopełnieniem tego bloku była prezentacja samolotów TS-11 Iskra – polskich samolotów odrzutowych z lat 60., wykorzystywanych do szkolenia pilotów. Teraz opiekuje się nimi Fundacja Biało‑Czerwone Skrzydła.
W części historycznej publiczność miała okazję zobaczyć T-6 Harvard – amerykański samolot szkoleniowy z lat 30., oraz repliki polskich konstrukcji przedwojennych: RWD-8 – podstawowy samolot szkoleniowy polskiego lotnictwa z lat 30., oraz RWD-5 – lekki samolot turystyczny, którym Stanisław Skarżyński w 1933 roku pokonał Atlantyk.
W bloku odrzutowym nie zabrakło myśliwca MiG-29, choć czujemy maksymalny niedosyt z tego pokazu, następnie FA-50 – lekkiego samolotu bojowego produkcji południowokoreańskiej z XXI wieku, obecnie w posiadaniu min. 23. bazy Lotnictwa Taktycznego oraz F-16 w barwach Tiger Demo Team – wielozadaniowego myśliwca czwartej generacji. Uzupełnieniem pokazów był również już nieodrzutowe: Jak-18 – radziecki samolot szkoleniowy z lat 40. oraz GB1 Game Bird – nowoczesny samolot akrobacyjny, pilotowany przez Artura Kielaka.
W podsumowaniu oczywiście nie wymieniliśmy wszystkich uczestników pokazów lotniczych w Dęblinie. Całą listę możecie znaleźć na stronie Lotniczej Akademii Wojskowej. Zapraszamy do obejrzenia naszych krótkich filmów z najciekawszych chwil tego pikniku lotniczego:
Na terenie pikniku znalazło się także wiele stoisk instytucji związanych z lotnictwem oraz firm z branży lotniczej. Szczególne miejsce, również w naszym sercu, zajmowała ekspozycja przygotowana przez Fundację, która podjęła się ambitnego projektu odbudowy polskiego samolotu sportowo-turystycznego RWD-6. Była to wyjątkowa konstrukcja, która w 1932 roku zdobyła główną nagrodę w prestiżowych zawodach Challenge International de Tourisme. Niestety, oryginalny egzemplarz tego samolotu zaginął w czasie II wojny światowej, dlatego projekt jego odbudowy cieszy się ogromnym zainteresowaniem środowiska lotniczego. Jednym z patronów medialnych tego przedsięwzięcia jest nasz portal aviation24.pl.
Piknik Naukowo-Lotniczy w Dęblinie z okazji jubileuszu Szkoły Orląt bez wątpienia zapisze się w pamięci wszystkich uczestników jako wydarzenie pełne emocji, wiedzy i lotniczej pasji.