fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Przygotowania w Stennis Space Center. Głównym bohaterem rakieta SLS. - Foto: NASA
Przygotowania w Stennis Space Center. Głównym bohaterem rakieta SLS. - Foto: NASA

Boeing rozpoczyna dziś dostawy kriogenicznego rdzenia rakiety Space Launch System (SLS) do NASA w ramach przygotowań do uruchomienia misji Artemis I, pierwszej misji na Księżyc od prawie 50 lat.

Boeing kontynuuje prace po pomyślnym zakończeniu testów ogniowych w zeszłym miesiącu w Stennis Space Center NASA, zamykając kampanię Green Run na stanowisku testowym B-2. System trafi teraz do Kennedy Space Center na Florydzie w celu integracji ze statkiem kosmicznym załogi Orion, górnym stopniem Interim Cryogenic Propulsion Stage i silnikami rakietowymi w ramach przygotowań do startu.

SLS uruchomi misję Artemis I NASA, która wyśle ‹‹bez załogi pojazd załogi Oriona naokoło księżyca i z powrotem. Po tym locie testowym odbędzie się Artemis II, pierwszy księżycowy przelot załogowy w ramach programu Artemis.

Boeing jest głównym wykonawcą NASA w zakresie rdzenia SLS i wyższych stopni oraz awioniki. Firma łączy elementy głównego etapu Artemis II w siedzibie NASA Michoud Assembly Facility w Nowym Orleanie.

Dane z testów Green Run potwierdziły pomyślne działanie etapu podstawowego i posłużą do certyfikacji etapu do lotu, a także do dostarczenia informacji na temat przyszłych etapów naszego systemu produkcyjnego - powiedział Shannon.

Boeing pracuje również nad rozwijającymi się możliwościami systemu rakietowego, takiego jak Exploration Upper Stage (EUS), który wchodzi do produkcji w Michoud. Mocniejszy SLS z EUS będzie w stanie unieść trzy razy większą masę w przestrzeń kosmiczną niż jakakolwiek inna rakieta, umożliwiając załogowe i bez załogowe eksploracje, misje naukowe i testy bezpieczeństwa. Rozwinięta zdolność SLS do transportu ogromnych ładunków podczas jednego uruchomienia zmniejsza złożoność misji i ryzyko, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo, niezawodność i prawdopodobieństwo sukcesu.

Źródło informacji: Boeing