fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Honda testuje rakietę wielokrotnego użytku
Honda testuje rakietę wielokrotnego użytku - Foto: Mater. prasowe Honda

Japoński koncern Honda poinformował o udanym przeprowadzeniu testu lądowania i startu prototypowej rakiety wielokrotnego użytku. Próba miała miejsce 17 czerwca 2025 roku i zakończyła się sukcesem – rakieta osiągnęła wysokość około 300 metrów i bezpiecznie powrócił na miejsce startu. To pierwsze tego typu osiągnięcie w historii działań Hondy w obszarze technologii kosmicznych.

Zdaniem producenta ten test stanowi ważny kamień milowy w rozwoju autorskiego programu rakiet wielokrotnego użytku. Honda podkreśla, że projekt ma na celu stworzenie systemu zdolnego do operacji w warunkach przestrzeni kosmicznej, co ma przynieść nowe możliwości i wartości w tej wymagającej dziedzinie.

Choć sukces Hondy budzi uznanie, należy zauważyć, że japońska firma dopiero rozpoczyna swoją drogę w sektorze rakiet wielokrotnego użytku. Test dotyczył niskiego pułapu (do 300 metrów) i przypomina wczesne eksperymenty SpaceX z pojazdem Grasshopper (2012-2013), który również wykonywał pionowe starty i lądowania na niewielkich wysokościach, przygotowując grunt pod rozwój rakiety Falcon 9.

Dziś SpaceX jest światowym liderem w tej dziedzinie – jej rakiety Falcon 9 i Falcon Heavy regularnie wykonują udane loty orbitalne, po których ich pierwszy stopień wraca na Ziemię i jest ponownie wykorzystywany w kolejnych misjach. Do czerwca 2025 roku SpaceX przeprowadziło już ponad 300 udanych lądowań pierwszego stopnia, z czego wiele egzemplarzy zostało użytych wielokrotnie – rekordowy booster poleciał już 22 razy.

Honda deklaruje chęć dalszego rozwoju systemów rakiet wielokrotnego użytku z myślą o przyszłych zastosowaniach w kosmosie – jednak do osiągnięcia poziomu technologicznego SpaceX droga jest jeszcze daleka. Kluczowe będzie przejście z etapu demonstracji technicznych do prób na dużych wysokościach i w locie orbitalnym.

Warto jednak zaznaczyć, że podobne inicjatywy w Azji zyskują na znaczeniu. Japońskie firmy oraz agencja JAXA coraz intensywniej inwestują w technologie kosmiczne, co może w przyszłości zaowocować nowymi graczami na globalnym rynku lotów kosmicznych.

Szczegóły:

Rakieta opracowana w całości przez Hondę ma: długość: 6,3 metra, średnicę: 85 centymetrów, masę własną (bez paliwa): 900 kg, masę startową (z paliwem): 1312 kg.

W trakcie testu osiągnęła ona pułap 271,4 metra, po czym bezpiecznie wylądowała zaledwie 37 centymetrów od wyznaczonego punktu lądowania. Cały lot trwał 56,6 sekundy.

Był to pierwszy przypadek, kiedy Honda z sukcesem przeprowadziła pełny cykl startu i pionowego lądowania rakiety po wzniesieniu się na taką wysokość. Kluczowym celem testu była demonstracja podstawowych technologii niezbędnych dla rakiet wielokrotnego użytku, w tym: stabilności lotu w fazie wznoszenia i opadania, precyzyjnego lądowania w wyznaczonym miejscu.

Test został przeprowadzony na poligonie badawczym Hondy w miejscowości Taiki (prefektura Hokkaido, Japonia) – miejscu rozwijanym jako "miasto kosmiczne" we współpracy z lokalnymi władzami, firmami i uniwersytetami, w tym agencją JAXA.

Dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa: wyznaczono strefę zamkniętą o promieniu 1 km, ruch w okolicy został ograniczony znakami, bramami i obecnością personelu ochrony, rakietę wyposażono w system zabezpieczeń, który uniemożliwia opuszczenie przewidzianego korytarza lotu w przypadku awarii, strefa bezpieczeństwa została wyznaczona zgodnie z rządowymi wytycznymi dla tego typu testów.

Źródło informacji: Honda, SpaceX / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User