Japoński koncern Honda poinformował o udanym przeprowadzeniu testu lądowania i startu prototypowej rakiety wielokrotnego użytku. Próba miała miejsce 17 czerwca 2025 roku i zakończyła się sukcesem – rakieta osiągnęła wysokość około 300 metrów i bezpiecznie powrócił na miejsce startu. To pierwsze tego typu osiągnięcie w historii działań Hondy w obszarze technologii kosmicznych.
Zdaniem producenta ten test stanowi ważny kamień milowy w rozwoju autorskiego programu rakiet wielokrotnego użytku. Honda podkreśla, że projekt ma na celu stworzenie systemu zdolnego do operacji w warunkach przestrzeni kosmicznej, co ma przynieść nowe możliwości i wartości w tej wymagającej dziedzinie.
Choć sukces Hondy budzi uznanie, należy zauważyć, że japońska firma dopiero rozpoczyna swoją drogę w sektorze rakiet wielokrotnego użytku. Test dotyczył niskiego pułapu (do 300 metrów) i przypomina wczesne eksperymenty SpaceX z pojazdem Grasshopper (2012-2013), który również wykonywał pionowe starty i lądowania na niewielkich wysokościach, przygotowując grunt pod rozwój rakiety Falcon 9.
再使用型ロケット実験機の
— Honda 本田技研工業 (@HondaJP) June 17, 2025
離着陸実験に成功 🎉
本日、自社開発の再使用型ロケットの実験機を用いて、Honda初となる高度300mまでの離着陸実験を行いました。
今回の成功により、再使用型ロケットの研究段階を一歩進めることができました!… pic.twitter.com/IGxMxZ5RyN
Dziś SpaceX jest światowym liderem w tej dziedzinie – jej rakiety Falcon 9 i Falcon Heavy regularnie wykonują udane loty orbitalne, po których ich pierwszy stopień wraca na Ziemię i jest ponownie wykorzystywany w kolejnych misjach. Do czerwca 2025 roku SpaceX przeprowadziło już ponad 300 udanych lądowań pierwszego stopnia, z czego wiele egzemplarzy zostało użytych wielokrotnie – rekordowy booster poleciał już 22 razy.
Honda deklaruje chęć dalszego rozwoju systemów rakiet wielokrotnego użytku z myślą o przyszłych zastosowaniach w kosmosie – jednak do osiągnięcia poziomu technologicznego SpaceX droga jest jeszcze daleka. Kluczowe będzie przejście z etapu demonstracji technicznych do prób na dużych wysokościach i w locie orbitalnym.
Warto jednak zaznaczyć, że podobne inicjatywy w Azji zyskują na znaczeniu. Japońskie firmy oraz agencja JAXA coraz intensywniej inwestują w technologie kosmiczne, co może w przyszłości zaowocować nowymi graczami na globalnym rynku lotów kosmicznych.
Szczegóły:
Rakieta opracowana w całości przez Hondę ma: długość: 6,3 metra, średnicę: 85 centymetrów, masę własną (bez paliwa): 900 kg, masę startową (z paliwem): 1312 kg.
W trakcie testu osiągnęła ona pułap 271,4 metra, po czym bezpiecznie wylądowała zaledwie 37 centymetrów od wyznaczonego punktu lądowania. Cały lot trwał 56,6 sekundy.
Był to pierwszy przypadek, kiedy Honda z sukcesem przeprowadziła pełny cykl startu i pionowego lądowania rakiety po wzniesieniu się na taką wysokość. Kluczowym celem testu była demonstracja podstawowych technologii niezbędnych dla rakiet wielokrotnego użytku, w tym: stabilności lotu w fazie wznoszenia i opadania, precyzyjnego lądowania w wyznaczonym miejscu.
Test został przeprowadzony na poligonie badawczym Hondy w miejscowości Taiki (prefektura Hokkaido, Japonia) – miejscu rozwijanym jako "miasto kosmiczne" we współpracy z lokalnymi władzami, firmami i uniwersytetami, w tym agencją JAXA.
Dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa: wyznaczono strefę zamkniętą o promieniu 1 km, ruch w okolicy został ograniczony znakami, bramami i obecnością personelu ochrony, rakietę wyposażono w system zabezpieczeń, który uniemożliwia opuszczenie przewidzianego korytarza lotu w przypadku awarii, strefa bezpieczeństwa została wyznaczona zgodnie z rządowymi wytycznymi dla tego typu testów.
Źródło informacji: Honda, SpaceX / redag. Aviation24.pl