fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Rakieta Twardowsky 2 oraz jej twórcy i przedstawiciele Władz Politechniki Warszawskiej
Rakieta Twardowsky 2 oraz jej twórcy i przedstawiciele Władz Politechniki Warszawskiej - Foto: MEiL / Politechnika Warszawska

Studenci Politechniki Warszawskiej zaprezentowali swoją najnowszą konstrukcję – rakietę Twardowsky 2, która jest największym projektem w historii Studenckiego Koła Astronautycznego uczelni. Celem przedsięwzięcia jest wyniesienie miniaturowego satelity typu CubeSat na wysokość do 9 kilometrów oraz przetestowanie szeregu innowacyjnych rozwiązań technicznych, w tym własnej konstrukcji silnika hybrydowego.

Uroczysta prezentacja rakiety odbyła się 28 maja 2025 roku w Dużej Auli Gmachu Głównego Politechniki Warszawskiej. Twardowsky 2 to suborbitalna rakieta sondująca, mierząca ponad 4 metry długości i o średnicy 200 mm. Jej konstrukcja opiera się na pięciu modułach, w których mieszczą się m.in. komputer pokładowy, systemy telemetryczne, zasobnik na ładunek, systemy odzysku oraz silnik hybrydowy, który przez osiem sekund pracy rozpędza rakietę do prędkości niemal 500 m/s, umożliwiając osiągnięcie założonej wysokości. Po dotarciu do apogeum kolejno uruchamiane są spadochron stabilizujący, mechanizm uwalniający satelitę i główny spadochron, co pozwala na bezpieczne odzyskanie rakiety i jej ładunku.

Zespół studencki zastosował szereg autorskich rozwiązań technicznych, takich jak system aktywnego ciśnieniowania, możliwość wczesnego wyłączania silnika, czy sprężynowy mechanizm uwalniania ładunku. Rakieta charakteryzuje się modularną budową, która ułatwia jej modernizację i testowanie, oraz zaawansowaną awioniką opartą na standardach lotniczych. W procesie budowy wykorzystano technologię druku 3D w metalu (SLM), umożliwiającą samodzielne wytwarzanie komponentów z aluminium i tytanu, w tym paliwa rakietowego.

Prace nad Twardowskym 2 rozpoczęły się na początku 2023 roku i obecnie dobiegają końca. Studenci finalizują produkcję ostatnich elementów, testują systemy pokładowe i przygotowują się do prób w locie. Rakieta ma szansę wystartować w prestiżowych międzynarodowych zawodach rakiet studenckich, takich jak European Rocketry Challenge w Portugalii czy Spaceport America Cup w USA, gdzie zespół już uzyskał kwalifikację.

W projekt zaangażowanych było około 40 studentów, którzy w trakcie pracy nad rakietą zdobyli cenne doświadczenie w zakresie projektowania, testowania i zarządzania złożonymi systemami inżynieryjnymi. Część działań została sfinansowana w ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje”, dzięki czemu możliwe było opracowanie i wdrożenie autorskiego silnika hybrydowego.

Źródło informacji: Politechnika Warszawska / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User