fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

RWD-8 w Muzeum Lotnictwa Polskiego
RWD-8 w Muzeum Lotnictwa Polskiego - Foto: MLP

Wielki powrót na polskie niebo – choć tylko w muzealnej odsłonie. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oficjalnie zakończyło prace nad wierną repliką samolotu RWD-8. Ta kultowa maszyna szkoleniowa, która przed II wojną światową kształciła polskich pilotów, już niebawem stanie się jedną z gwiazd wystawy „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”. Uroczyste odsłonięcie eksponatu nastąpi podczas obchodów Święta Lotnictwa Polskiego 24 sierpnia 2025 roku.

RWD-8 – ikona polskiego lotnictwa wraca do życia

W Krakowie zakończono prace nad repliką samolotu RWD-8 – maszyny, która przed II wojną światową była podstawowym samolotem szkolnym w Polsce. Konstrukcja, zaprojektowana przez legendarny zespół RWD – Rogalskiego, Wigury i Drzewieckiego – od 1934 roku pełniła kluczową rolę w szkoleniu pilotów. Teraz jej dokładna replika wzbogaci kolekcję Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Nowy eksponat stanie w Hangarze nr 5, gdzie powstaje wystawa „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”. Uroczyste otwarcie zaplanowano na 24 sierpnia 2025 roku, podczas obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.

Drewniane śmigło, historyczne barwy i wierne detale

Rekonstrukcja RWD-8 została wykonana z najwyższą dbałością o szczegóły. W ostatnim etapie prac zamontowano drewniane śmigło z metalowymi okuciami, ręcznie wykonane przez specjalistów z Muzeum Lotnictwa. Replika otrzymała historyczne, aeroklubowe malowanie oraz autentyczną rejestrację, odpowiadającą egzemplarzowi używanemu przed wojną w Aeroklubie Krakowskim.

Zadbano także o wnętrze kabiny – odwzorowano oryginalny układ przyrządów pokładowych, zachowując historyczną specyfikację.

Samolot szkoleniowy, który zmienił polskie lotnictwo

RWD-8 to lekki, dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej. Maszyna była chwalona za stabilność, prostotę obsługi i bezpieczeństwo, co czyniło ją idealną do szkolenia młodych pilotów. Do 1939 roku wyprodukowano około 600 egzemplarzy, które trafiły zarówno do wojska, jak i do aeroklubów w całej Polsce.

Dzięki zbiórkom społecznym, finansowanym m.in. z Funduszu im. Żwirki i Wigury, RWD-8 stał się symbolem narodowej dumy i społecznego wsparcia dla rozwoju polskiego lotnictwa.

Służba w kraju i za granicą

RWD-8 brał udział w kampanii wrześniowej jako samolot łącznikowy i rozpoznawczy. Po agresji Niemiec część maszyn ewakuowano do Rumunii, Łotwy, Węgier i Finlandii. Samolot był również eksportowany do krajów tak odległych jak Brazylia, Maroko czy Palestyna.

Mimo produkcji setek egzemplarzy, żaden oryginalny samolot RWD-8 nie zachował się do naszych czasów.

Symboliczny hołd i unikalny eksponat w Krakowie

Jak podkreśla Tomasz Kosecki, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego: – Replika RWD-8 to nie tylko efekt pracy specjalistów i pasjonatów, ale też symboliczny hołd dla polskiego lotnictwa i jego pionierów.

Projekt rekonstrukcyjny przywrócił tę legendarną konstrukcję do zbiorowej świadomości. Już wkrótce każdy będzie mógł podziwiać z bliska samolot, który kształcił polskich pilotów przed II wojną światową.

Warto odwiedzić Muzeum Lotnictwa Polskiego

Replika RWD-8 wzbogaci jedną z największych wystaw lotniczych w Europie. Otwarcie ekspozycji odbędzie się 24 sierpnia 2025 roku. To doskonała okazja, by zobaczyć legendę polskiego lotnictwa i uczcić Święto Lotnictwa Polskiego.

Źródło informacji: Muzeum Lotnictwa Polskiego / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User